Ontwikkelde de rol van het it-team zich in de loop der jaren al flink, corona heeft de zaken op z’n kop gezet. Welke gevolgen en uitdagingen levert dit op?
Voorheen was de it-afdeling vooral op afroep beschikbaar om problemen op te lossen. De reden hiervoor was de complexiteit van de gebruikte technologie. Maar dat veranderde in de loop der tijd: het meer toegankelijker wordende karakter van zakelijke technologie zorgde ervoor dat het it-team een meer adviserende rol kreeg. Totdat corona toesloeg.
Drie vraagstukken
Hoewel binnen veel bedrijven werken op afstand al mogelijk was, ging dit tijdens de corona-pandemie gepaard met een ongekende schaalgrootte. Door de cruciale faciliterende rol van technologie werd de it-afdeling overspoeld met hulpverzoeken van werknemers. Hierdoor ontstond een nieuwe vorm van afhankelijkheid van de it’er. Drie vraagstukken spelen hierin een centrale rol.
- Hybride it-omgeving
Voorlopig dwingen de omstandigheden organisaties om kantoormedewerkers op afstand te laten blijven werken. Binnen sommige bedrijven gaan zelfs geluiden op om werknemers voor altijd de mogelijkheid te bieden om vanuit huis te blijven werken, zo groot worden de voordelen ervaren.
Voor de it-manager zorgt dit voor een ongekende complexiteit. Want met werknemers die deels op kantoor en deels thuis werken, ontstaat een hybride it-ecosysteem waarbij it-assets zich zowel on-premises als in de cloud bevinden. Daarnaast zal afwisselend op zakelijke en persoonlijke devices worden gewerkt. Om dit allemaal te kunnen beheren, moet de focus van het it-team breder zijn dan wat er binnen de vier muren van het bedrijfspand gebeurt. Alle werknemers moeten dezelfde it-ervaring hebben, ongeacht waar ze werken.
- Verbinding buiten het kantoor
Hoewel it-teams geen controle hebben over de omgeving waarin een werknemer zich bevindt, zijn ze wel verantwoordelijk voor de it-ervaring. Met dit in het achterhoofd is connectiviteit enorm belangrijk. De garantie van een stabiele verbinding tussen de gebruiker en het bedrijfsnetwerk, -gegevens en -applicaties is een grote uitdaging. Op vele momenten tijdens de pandemie hebben it-afdelingen geworsteld om een betrouwbare en robuuste it-infrastructuur in de lucht te houden, ondanks de toenemende bezoekersdruk van buitenaf. Nu het op afstand werken voorlopig de norm blijft, zullen it-teams er alles aan moeten doen de infrastructuur effectief te kunnen blijven beheren.
Maar een stabiele verbinding is slechts een deel van de oplossing. Het voorkomen van kostbare downtime door connectiviteitsproblemen kan alleen door op device-niveau aanpassingen door te voeren. It-managers die investeren in nieuwe hardware voor werknemers doen er goed aan om daarbij te letten op de nieuwste wifi-mogelijkheden, bluetooth-opties en voldoende poorten om externe apparatuur op aan te sluiten, zoals hdmi- en usbB-aansluitingen. Ook een betrouwbare camera, hoge audiokwaliteit en een stille ventilator zijn in deze tijden van videobellen belangrijker dan ooit.
- Securityrisico’s beheren
Niet verrassend: security blijft een belangrijke zorg voor it-teams. Nu data zich buiten de digitale muren van de organisaties bevinden, groeit het risico dat gegevens kwijtraken of gestolen worden. Een recent onderzoek door Microsoft toont bijvoorbeeld aan dat negentig procent van de organisaties doelwit is geweest van een phishing-aanval.
Hoewel bring your own device (byod) niet nieuw is, is het wel weer actueel geworden onder de huidige omstandigheden. Veel organisaties zien een toename in het aantal werknemers dat via een privé-device toegang wil tot het bedrijfsnetwerk en zakelijke gegevens. Een byod-strategie zorgt ervoor dat het it-team maar weinig controle heeft. Het heeft ervoor gezorgd dat veel it-managers zich versneld hebben laten bijscholen in cybersecurity en nauw zijn gaan samenwerken met security-teams. Ook is er geïnvesteerd in tools en technologieën die werknemers en zakelijke gegevens moeten beschermen.
Deze tools en technologieën zijn vaak onderdeel van het product zelf en vormen zo geen additionele kostenpost. Als het om de bescherming van het device zelf gaat, zijn biometrische toepassingen zoals een vingerafdrukscanner al geïntegreerd in het product. Een andere mogelijkheid is een zero-client-oplossing, waarbij op het device zelf geen informatie wordt opgeslagen, maar in de cloud. Als een apparaat dan kwijtraakt of gestolen wordt, zijn de data in ieder geval veilig.
Ongekende versnelling
Volgens de ceo van Microsoft zagen we aan het begin van de coronacrisis dat digitale transformatie waar normaal twee jaar voor staat nu plaatsvond in slechts twee maanden. Deze ongekende versnelling heeft de dagelijkse verantwoordelijkheden van vele it-afdelingen op zijn kop gezet, en zorgt tegelijkertijd voor uitdagingen op het vlak van netwerkcapaciteit, security en zelfs vaardigheden. Hoewel de toekomst onzeker is, zullen it-teams een belangrijke rol blijven spelen voor de nieuwe werkplek, hoe die er ook uit zal gaan zien.