Het inzetten van online-marketing in de commerciële bedrijfsvoering is een belangrijke basis om het koopproces van de potentiële koper inzichtelijk te krijgen. Ook binnen de ict-branche. Omdat er in de it -relatief veel affiniteit is met het gebruik van tools, is de stap om deze toe te passen snel gezet. Vaak te snel, omdat er voorbij wordt gegaan aan de online-strategie.
Marketingtools zijn zeker handig en populair. Efficiency verbeteringen en meer mogelijkheden tot een verbeterde customer experience zijn belangrijke effecten en vele tools bieden goede mogelijkheden om resultaten te analyseren en te meten. In plaats van het baseren van de tool op de marketingstrategie en de marketingdoelen van het bedrijf, gebeurt het helaas vaak andersom: eerst de tool en dan nadenken. Dit resulteert niet zelden in het ongestructureerd plaatsen van marketinguitingen en is één van de belangrijke redenen dat het online-resultaat als teleurstellend, tijdrovend en zonder focus wordt ervaren.
Marketing op basis van een strategie
Ervaring leert dat het cruciaal is om eerst een strategie te bepalen, de kpi’s te kiezen en daarna pas bijpassende tools en online-kanalen. Eerst moet worden bedacht wat het doel van de marketinginvestering is en wat ermee bereikt moet worden, en pas dan moet er worden gekeken naar het hoe: de inzet van tools. Ook voor it-bedrijven is het belangrijk dit te beseffen, hoewel de implementatie en gebruikersadoptie hiervan op basis van de affiniteit met automatisering relatief eenvoudig zijn.
Door te werken op basis van een strategie, is het mogelijk het interne marketingproces af te stemmen op het koopproces van de klant. Je denkt namelijk eerst na over je doel, je doelgroep en je budget. Vervolgens kies je op basis daarvan de kanalen die je wil gaan gebruiken. Pas daarna komen de tools in zicht. Je wil immers wel dat je tools aansluiten bij je doelen. Deze manier van werken resulteert zich in gerichte en duidelijk marketingactiviteiten waar structuur in te vinden is. Dit werkt uiteindelijk beter dan lukraak posten.
Het kiezen van tools
Marketingtools zijn er in alle soorten en maten. De keuze wordt gemakkelijker door vanuit je strategie de keuze voor een tool of meerdere tools te maken. Zo heb je onder andere tools voor seo, crm, leadgeneratie, social media en e-mailmarketing. Heb je een jonge doelgroep en minder budget? Dan is een sociale-media-tool bijvoorbeeld een betere optie dan een marketing automation tool.
Omdat er een hoge mate van affiniteit met automatisering is binnen de it-branche, gaat het nadenken over de integratie min of meer automatisch. Dat is een voordeel ten opzichte van andere branches. Want op die manier kun je de klantreis op een geïntegreerde wijze ondersteunen. Welk touchpoint de klant ook gebruikt om met jouw organisaties in contact te komen, zij kunnen allen het klantprofiel verrijken en bijdragen aan ‘het juiste contact op het juiste moment’. Maar wees gerust: structuur is belangrijker dan integratie. Want zelfs een handmatig proces werkt dan beter dan een ongestructureerde aanpak.
Conclusie
Trap niet in de valkuil van de ict-branche als het over het toepassen van online-marketing tools gaat. Dus niet eerst het tool, omdat het gemakkelijk is. Eerst de strategie en de structuur, want die tools worden dan wel vanzelf geadopteerd.