De voorbije weken stonden voor gamers in het teken van de lancering van de PlayStation 5. Een langverwachte release, zoals bleek uit de verkoopcijfers: binnen enkele minuten waren de pre-orders in september uitverkocht en slechts enkele winkels verwachten in december nieuwe voorraden te krijgen. Spelcomputers zoals de PlayStation en Xbox lijken onverminderd populair. Toch krijgen ze een geduchte concurrent bij: cloud gaming.
Met de lancering en opkomst van Google Stadia en het Shadow-platform van het Franse Blade werd het potentieel van gamen in de cloud opnieuw bevestigd. Er werd zelfs gesproken over ‘het einde van de spelcomputer’. Zware videogames die voorheen een (dure) spelcomputer vereisten, worden ineens toegankelijk vanuit een mobiele telefoon, een laptop of een iPad.
Heeft gamen in de cloud de toekomst? Er zijn ongetwijfeld nog een flink aantal hobbels te overwinnen voordat de game-industrie op zijn kop staat. Maar waarom vindt de verschuiving eigenlijk plaats? Een greep uit de motivaties en kansen voor gamen in de cloud.
2,4 miljard gamers wereldwijd
Potentie is er volop. Volgens een rapport van Statista zal de markt van cloud gaming groeien tot 450 miljoen dollar in 2023, met 2,4 miljard gamers wereldwijd. Met een verschuiving naar cloud-gebaseerde streaming via datacenters en de intrede van ar, vr en multiplayer gaming wordt de game-ervaring getransformeerd. De gaming-markt is, en wordt zo, een data-zware industrie. Het netwerkverkeer van online-gaming groeit explosief, verwachtingen veranderen. Gebruikers eisen een ervaring, met een minimale acceptatie van netwerklatentie of slechte connectie.
Gamen in de cloud zal de gamewereld gaan opschudden, en de stap naar de cloud is onvermijdelijk. De aanbieder van de toekomst heeft geen andere keuze dan over te stappen naar de cloud, en dan is de motivatie niet enkel de gebruikerservaring. Ook op het gebied van het garanderen van prestaties, snelheid en veiligheid heeft gamen in de cloud de toekomst.
Optimale prestaties
Gaming-apps worden steeds geavanceerder en vragen om grote hoeveelheden opslag: zowel lokaal als in de cloud. De verwerkingskracht die nodig is om deze apps uit te voeren, is vaak groter dan de huidige netwerk- en opslagmogelijkheden. Om een optimale prestatie te garanderen, moeten we uitwijken naar de cloud. Maar het biedt de ontwikkelaars ook de mogelijkheid om in realtime gamegegevens op te halen en zo de in-game-ervaring te optimaliseren.
Middels edge computing bijvoorbeeld. Het biedt ontwikkelaars de mogelijkheid gegevens te verzenden voor verwerking over korte afstanden. Dit doen ze door individuele gamers te matchen op basis van de locaties en zo het verkeer over kortere afstanden te delen. Het voordeel is een verbeterde computerbandbreedte en een verminderde netwerklatentie, wat de vertragingstijd verkort en de gebruikerservaring verbetert. Dergelijke mogelijkheden maken het gebruik van ar- en vr-technologieën, de ‘zware features’ in de games, ook toegankelijker voor gamers, waardoor de markt weer nieuwe mogelijkheden creëert voor ontwikkelaars.
En dan is er natuurlijk 5G. De toepassing hiervan verbetert de klantervaring en verlaagt de kosten. Bovendien krijgt de efficiëntie van de computer een stimulans. Niet gek dus dat 5G door de gaming-industrie met open armen wordt ontvangen.
5G-netwerken zijn klaar om de latentie te verbeteren en om in-game-vr-ervaringen mogelijk te maken die niet beschikbaar zijn op mobiele game-apps, vanwege de zware verwerkingseisen. Momenteel zit 4G-latentie – de tijd die apparaten nodig hebben om met elkaar te communiceren – op ongeveer tien milliseconden. Op 5G-netwerken is het de bedoeling de latentie terug te brengen tot slechts de helft van een milliseconde. Voor gamers zal dit een naadloze beweging tussen verschillende apparaten mogelijk maken en de vertragingstijd tussen een commando-ingang en het resultaat aanzienlijk verminderen.
Juiste beleving
Cloud-based online-gaming is de toekomst, zonder twijfel. En hoewel er zeker nog beveiligings-, ervarings- en snelheidsuitdagingen zullen zijn, zal de gaming-markt breder worden dan ooit met de intrede van cloud gaming. Waar de ontwikkelaars zoeken naar het bieden van de juiste beleving zijn de cloud-aanbieders nu ook aan zet: zij zijn ook in staat om kant-en-klare middelen voor game-ontwikkelaars in te zetten. Middelen die veiligheid, infrastructuur en interconnectiviteit bieden, allemaal onder één dak. Uitgerust met omnichannel-mogelijkheden, is gaming-as-a-service een spektakel in de technische wereld en dient het als een sterk argument voor de cloud-gebaseerde computing-oplossingen.
Auteur: Patrick Brand, marketingmanager bij Interxion