Amsterdam Airport Schiphol integreert de digitale activiteiten volledig in de grotere Schiphol-organisatie. Daarmee heeft de digitale transformatie van de nationale luchthaven een nieuwe fase bereikt. Henk Jan Gerzee, chief digital & innovation officer, bevestigt dat zijn onverwachte vertrek samenhangt met de ingrijpende reorganisatie waartoe is besloten.
Gerzee zegt de herstructurering volledig te onderschrijven. De plannen komen voor wat betreft ‘digital’ uit zijn koker. Hij had een sterke visie op de toekomst van Schiphol en smeedde het team om die plannen tot uitvoering te brengen.
De topman geeft desgevraagd toe zich zelf hiermee overbodig te hebben gemaakt. ‘Maar dat moet het doel van elke chief digital officer zijn,’ zegt hij. Zijn afdeling Digital & Innovation, een bakermat van vernieuwingen, houdt op te bestaan als een losse eenheid. Digital wordt integraal onderdeel van Schiphol. Innovation, of wat hij noemt de afdeling voor de ‘maan- en Mars-initiatieven’, gaat samen met de afdeling Strategie en Airportplanning. De afdeling Data & AI wordt samengevoegd met it onder leiding van Sjoerd Blüm, directeur IT & Data.
Het team dat de digitale transformaties in gang zette en voorging in de agile werkwijze, is onderdeel geworden van human resources. De drie ‘value streams’ Customer Experience, Airport & Airline Performance en Smart Assets & Buildings worden integraal onderdeel van de afdelingen commercial, operations en asset management. De teams die onder Gerzee vielen, komen dus elders in de organisatie terecht.
Volgens Gerzee was het van begin af aan zijn bedoeling geweest de digitale transformatie te versnellen en de digitale competenties vast onderdeel te maken van de grotere organisatie. Maar tot voor kort had hij niet het plan om de luchthaven de rug toe te keren. De nieuwe reorganisatie die mede nodig is als gevolg van Covid-19, bracht daar verandering in. De integratie van de it in de business werd daar meteen in mee genomen.
Pauze
Gerzee zegt nu van het moment gebruik te maken om zich te richten op een nieuwe uitdaging buiten Schiphol. Hij neemt tot maart een pauze waarin hij afstand neemt van het werk. De crisis in de luchtvaart heeft negatieve gevolgen voor de investeringen. Toch verwacht Schiphol in 2020 en 2021 samen nog altijd ongeveer 1,5 miljard euro te investeren.
De luchthaven heeft de maanden met minimaal luchtverkeer benut om een aantal innovatie- en onderhoudsprojecten versneld uit te voeren. De komende tijd wordt de organisatie efficiënter en simpeler gemaakt. Voor vernieuwing blijft geld beschikbaar. Maar een aantal projecten die samen met passagiers moeten worden ontwikkeld, staat tijdelijk in de wacht.