Henk Jan Gerzee, chief digital & innovation officer, houdt het voor gezien bij Amsterdam Airport Schiphol. De luchthaven stelt in een persbericht dat zijn vertrek samenhangt met het besluit om van de afdeling Digital & Innovation een integraal onderdeel van Schiphol te maken.
Gerzee, die begin september in een vraaggesprek met Management Scope nog tal van ambities met Schiphol toonde, zag voor zichzelf geen plaats meer in de nieuwe opzet. Op de achtergrond speelt ook de noodzaak om kosten en uitgaven onder de loep te nemen. De Royal Schiphol Group zag de inkomsten als gevolg van Covid-19 gevoelig dalen.
Twee jaar geleden sprak Gerzee in Computable de ambitie uit dat Schiphol door de inzet van digitalisering en data uitgroeit tot de voorkeursluchthaven van Europa. Dat streven leek aardig te lukken. Onlangs verkoos adviesbureau Skytrax Schiphol tot de beste digitale luchthaven van Europa. Wereldwijd werd Schiphol derde in de categorie ‘Beste website en digitale services’.
Gerzee wilde de hubfunctie die het als vliegveld heeft, ook realiseren als ‘draaischijf voor data’. Niet alleen passagiers maar ook luchtvaartmaatschappijen en andere partners zouden daar hun voordeel mee kunnen doen. Volgens hem is Schiphol thans al sterk data-gedreven. ‘Samenwerkende instanties op Schiphol schakelen op basis van één datawaarheid en zijn in staat datagedreven beslissingen te nemen. We kunnen voor steeds meer processen tot vier uur vooruitkijken.’
Gerzee zag zijn rol vooral als het aanjagen van innovaties. Daarbij had hij ook nog te maken met een chief operating officer en een chief information officer. Tegenover Management Scope gaf hij toe dat de verdeling van taken binnen zo’n trio vaak tot worstelpartijen leidt. ‘Soms zijn er botsende belangen,’ zei Gerzee. De nieuwe organisatie waarbij de afdeling Digital & Innovation opgaat in een groter geheel, bracht zoals dat heet ‘een nieuwe dynamiek in de verhoudingen’. Voor Gerzee was dat het moment om buiten de Royal Schiphol Group zijn geluk te zoeken.