Grote techbedrijven zoals Apple, Facebook, Amazon of Ant Group (Alibaba), moeten ervoor zorgen dat hun platform of apparaat geschikt is voor verschillende aanbieders van betaaldiensten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepleit een aanscherping van de regels om een gelijk speelveld op de betaalmarkt te behouden. Voor alle aanbieders van betaaldiensten, nu en in de toekomst, zouden dezelfde condities moeten gelden.
Dat staat in de marktstudie naar de grote techbedrijven op de betaalmarkt die de ACM in opdracht van het ministerie van Financiën is gemaakt.
Volgens ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep kunnen de big tech-bedrijven de concurrentie en daardoor de innovatie op de Nederlandse betaalmarkt aanjagen. ‘Maar het vraagt wel van de big tech-bedrijven dat ze hun platforms en apparaten openstellen voor concurrerende betaaldiensten. Net zoals de banken dat moeten doen. Alleen bij zo’n gelijk speelveld blijven betaaldiensten concurreren en innoveren en houden consumenten keuzevrijheid. Het zou goed zijn dat vóórdat de markt gedomineerd wordt door één of enkele grote spelers, de Europese regels op dit punt worden aangescherpt,’ aldus Snoep.
Big tech
De studie geeft een overzicht van de huidige en verwachte ontwikkelingen van big tech-bedrijven op de betaalmarkt zowel online als in de winkel. Overigens is de rol van big tech-bedrijven op de betaalmarkt nu nog beperkt. Maar de ACM constateert dat de big tech-bedrijven hun positie aan het versterken zijn door overnames en samenwerkingen.
Big tech-bedrijven bieden steeds vaker eigen betaalmogelijkheden, zowel online als in de winkel. In de winkel komen ook steeds meer mogelijkheden voor contactloos betalen, bijvoorbeeld met smartphones en smartwatches. Die apparaten moeten volgens de ACM de mogelijkheid bieden om meer soorten betaalapps te gebruiken. Daarom moeten big tech-bedrijven bijvoorbeeld toegang bieden aan andere betaaldiensten in een smartphone of smartwatch.
Een populair online platform kan concurrerende betaaldiensten weigeren. Ze kunnen het voor concurrenten ook moeilijk maken om goed te functioneren op het online platform. Dit belemmert de concurrentie en daarmee de verdere innovatie.
Europese regels
Er zijn twee Europese regels die kunnen helpen om het speelveld voor betaaldiensten gelijk te houden. big techbedrijven die alleen betaaldiensten faciliteren vallen nu nog niet onder de Europese regels voor open toegang tot betaalsystemen (PSD2). De ACM vindt dat ook techbedrijven die alleen een faciliterende rol spelen, daaraan moeten voldoen. Met een faciliterende rol zijn deze big tech-bedrijven immers de toegangspoort voor betalingen. Ze kunnen de concurrentie en de keuzemogelijkheden van consumenten beperken. De tweede aanpassing is een wijziging van de concurrentieregels zodat vooraf voorwaarden kunnen worden gesteld aan dominante platforms. Met een wijziging van deze regels kunnen bedrijven met bijvoorbeeld een dominante positie op een online markt, gedwongen worden om hun platform open te stellen voor anderen en blijft er een gelijk speelveld.