ABN Amro gaat zijn operationeel model vereenvoudigen en centraliseren, waarbij digitalisering een grote rol speelt. Als gevolg hiervan neemt de bank afscheid van zo’n vijftien procent van zijn medewerkers. Vooral in 2022 worden arbeidsplaatsen geschrapt. De bank verwacht de schade voor het personeel te beperken door natuurlijk verloop en omscholing van het personeel naar rollen waarin tekorten zijn. De reorganisatie, waar zo'n 150 miljoen euro voor wordt uitgetrokken, maakt onderdeel uit van een kostenbesparingsplan.
Dat maakt ABN Amro bekend tijdens een strategie-review en virtuele investeerdersupdate.
De reorganisatie maakt onderdeel uit van de kostenbesparing. Zo wil de bank de kosten in 2024 met zevenhonderd miljoen euro laten dalen tot 4,7 miljard euro. De strategische investeringen komen op driehonderd miljoen euro uit en voor de herstructurering wordt 150 miljoen euro opzijgezet.
ABN Amro wil het operationeel model rigoureus vereenvoudigen en centraliseren, om op deze manier de aandacht op de klant te richten en efficiënter te werken. De bank gaat het merendeel (negentig procent) van alle processen voor de verwerking van grote volumes uiterlijk eind 2024 digitaliseren.
Verkoop hoofdkantoor
Daarnaast gaat de bank het aantal kantoren verminderen, omdat klanten steeds meer digitaal zakendoen. Zo komt het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan (Amsterdamse Zuidas) in 2021 in de etalage te staan. Als onderdeel van de verkoop gaat de bank een deel van het gebouw terughuren om als officieel hoofdkantoor te dienen.
Ook vinden er wijzigingen plaats bij het kantoor aan de Foppingadreef in Amsterdam-Zuidoost. Dit tweede hoofdkantoor wordt verbouwd tot de nieuwe thuisbasis voor ongeveer 10.800 medewerkers.
En weer slaat automatisering hardhandig toe in het personeelsbestand. Nu is geld natuurlijk allang meestens giraal, en niet chartaal, maar mensen nemen steeds meer bankdiensten zelf ter hand of mensen worden weggeconcurreerd door slimme apps, machine learning, AI, of andere hotness. Moeten we ons wel langzamerhand als samenleving gaan afvragen hoe we de mensen die nu hun baan verliezen nog zinvol in de economie aan de gang krijgen, want ik neem niet aan dat we allemaal C++ programmeur of data engineer kunnen worden, en om nou iedereen die dat niet wil of kan of mag bereiken af te schrijven en als putjesschepper aan de gang te laten gaan is ook weer zo wat.
Personeel weg?
Dit had je van te voren al kunnen aan zien komen? Daar hoef ik geen onderzoek voor te plegen.
Als ik kijk naar wat onze bank moet doen dan denk ik had ik ook maar zo’n baantje. Lekker rustig, af en toe wat mensen helpen. Ze staan zelfs wat later op dan ik, werken wat langer door, maar er komen toch weinig mensen en als ze al komen dan komen ze voor iets wat niet digitaal kan. Nee, ik maak me veel meer zorgen om de volgende ontwikkeling.
Straks gaan we elke keer als we op onze bankrekening kijken 0,10 eurocent inlogkosten via de app.
En wil je storten? Dan betaal je 0,50 eurocent stortingskosten via de app.
En wil je opnemen? Dan betaal je 1 euro opnamekosten via de app.
En wil je iets anders wat niet in de app zit ook dan moet je betalen.
Ik heb laatst een uitdraai kunnen kijken van hoe vaak en welke acties je kunt doen en het staat allemaal voorgeprogrammeerd. Het enige wat ze nog hoeven doen is er bedragen bij te zetten. Moet jij eens opletten hoe gillend hard de gewone Nederlander — want daar zijn er veel van — in de schulden komt, vooral als je 3 kinderen hebt en je je boodschappen bij de B merk winkel doet, of alimentatie moet betalen of gewoon alleenstaand bent. Het is een kwestie van tijd voordat ze die knop omzetten.
Eerst laten ze iedereen betalen voor spaargeld en daarna komt deze klap, let maar op mijn woorden.