Datagedreven ondernemingen presteren een stuk beter vergeleken met hun concurrenten die traditioneel zakendoen. Dat stelt een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute. Voor het onderzoek zijn wereldwijd vijfhonderd leidinggevenden bevraagd van bedrijven met een jaaromzet van een miljard dollar of meer.
Datagedreven bedrijven halen zo’n 70 procent meer omzet per werknemer en maken gemiddeld zowat 22 procent meer winst. Ze presteren 30 tot 90 procent beter dan hun concurrenten op zaken als klantbehoud, operationele efficiëntie en kostenbesparingen. Daarnaast realiseren zij een omzetstijging van 19 procent door nieuwe producten en diensten, wat 7 procentpunten hoger is dan bij andere bedrijven.
Op dit moment heeft echter slechts één op de zes bedrijven (16 procent) de tools, technologie, datacultuur en visie om als een datagestuurd bedrijf te worden beschouwd. Hoewel veel ondernemingen de laatste tijd vooruitgang hebben geboekt, baseert wereldwijd slechts de helft van hen zich op data in hun besluitvorming. Bedrijven uit de VS (77 procent), Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (elk 69 procent) baseren zich bovengemiddeld op datagestuurde besluitvormingsprocessen. In Nederland is dit slechts 40 procent, België ontbreekt in het onderzoek.
In een sectorvergelijking zijn banken (65 procent) en verzekeringsmaatschappijen (55 procent) de sectoren waarin beslissingen het meest worden genomen op basis van data. Hoewel er vooruitgang is geboekt, maakt een kleine meerderheid (51 procent) van de bedrijven nog steeds gebruik van historische gegevens (een reactieve besluitvormingsaanpak), wat betekent dat ze een concurrentievoordeel verliezen.
Slechts 23 procent van de tijd kiezen zij voor een voorspellende aanpak, terwijl 18 procent van de onderzochte bedrijven gebruikmaakt van voorschrijvende analytics. In maar 8 procent van de gevallen wordt gebruik gemaakt van een autonome of zelf-optimaliserende aanpak.
Cruciale rol
Van de bedrijven die zich volgens de studiecriteria als ‘datagedreven’ kunnen omschrijven, heeft 95 procent een chief data officer (cdo) in dienst. 77 procent van hen zegt dat de cdo een cruciale rol heeft gespeeld bij het realiseren van een visie op data binnen hun organisatie. In 84 procent van de onderzochte bedrijven rapporteert de cdo rechtstreeks aan de ceo, cio, cto of chief ai officer (caio). ‘Het algemene concept voor het gebruik van data moet daarom niet alleen door de technologieafdeling worden gedragen, maar door het hele bedrijf en moet met name het management omvatten’, adviseert Capgemini.
Het volledige rapport kan hier ingekeken worden.
Hier geldt vooral het principe van de 3 P’s: niet People, Planet, Profit maar: Poen, Pecunia, Pegels.
Daar kunnen die duiten nog wel bij.
https://redwing.nl/rijnlands-denken/
Jack,
P’s van Fred Hendriks zijn leuk maar Rijnlandse denken lijkt me een beschrijving van overheidsorganisaties waar het neosocialistische spugen op het verdienen van poen, pegels en pecunia alleen maar mogelijk is omdat het verfoeide neoliberale model van winst maken belast is. Het is niet verrassend dat banken en verzekeringsmaatschappijen profiteren van een datagedreven model. Concept van woekerpolissen is tenslotte gebaseerd op de IST in Rijnlands denken, de behouden (kust)vaart waar de haven van vertrek als uitgangspunt genomen wordt.
Wil je een Bavaria-economie of een Heineken-economie?
https://www.trouw.nl/opinie/kiest-de-consument-een-bierbrouwer-die-er-alleen-voor-de-aandeelhouders-is-of-eentje-met-een-breder-belang~b603da91/
En neem deze dan ook gelijk even mee:
https://www.trouw.nl/economie/de-coronacrisis-biedt-ook-kansen-voor-de-economie~b8837804/
Jack,
Het gaat niet om de vraag of ik een ‘gratis bier’ economie wil maar om wie nu of straks de rekening betaald, wij zijn tenslotte allemaal aandeelhouder van de economie hoewel het geld zelf misschien wat anders verdeeld is. Als aandeelhouder staat (lees belastingbetaler) een beursgenoteerd bedrijf zoals KLM redt met een kapitale vaccinatie van een paar miljard dan zou eigenlijk elke bedrijf aan het financiële infuus van staatssteun moet kunnen.