KPN investeert in de komende drie jaar zo’n 3,5 miljard euro in de versnelde aanleg van glasvezel. Dat maakt KPN bekend tijdens zijn strategie-update Accelerate to Grow.
KPN biedt bij een derde van de huishoudens glasvezel tot in de meterkast. Vanaf volgend jaar worden jaarlijks circa een half miljoen nieuwe lijnen uitgerold. Dit betekent dat over drie jaar meer dan de helft van Nederland toegang heeft tot glasvezel. In 2025 moet dit 65 procent zijn.
Het telecombedrijf zegt een sterke positie te vervullen in het consumenten- en mkb-segment, zowel rechtstreeks via zijn eigen merken als via diensten voor netwerk- en telecomproviders, en verwacht dat de versnelde verglazing bijdraagt aan een omzetgroei in deze segmenten.
Andere strategiepunten van KPN zijn gericht op het (blijven) openstellen van het netwerk voor concurrerende telecomaanbieders en de verbetering van de mobiele applicatie om zaken makkelijker te regelen.
Verder wil KPN klantprocessen voor mkb’ers blijven vereenvoudigen en digitaliseren. Zo krijgen bedrijven toegang tot standaardmodules om hun digitale dienstenpakket samen te stellen. Ook kunnen zij aanvullende diensten van partners kiezen. Het telecombedrijf verwacht hiermee de omzet van het mkb-segment eind 2021 te stabiliseren.