Apple bestrijdt ten stelligste de klacht dat zijn online tracking tool de Europese privacywetgeving schendt. Het techbedrijf noemt de aantijgingen die de Oostenrijkse privacy-activist Max Schrems heeft geuit bij de waakhonden van Duitsland en Spanje 'feitelijk onjuist'.
Volgens Schrems, die eerder Facebook op de knieën dwong en het Privacy Shield lek schoot, plaatst Apple op zijn iPhones automatisch een soort cookie die het mogelijk maakt iemands online-gedrag en voorkeuren te volgen. Dit zou adverteerders in staat stellen gerichte reclame te sturen. Schrems meent dat dit gedrag in strijd is met de EU-wetgeving die van consumenten de uitdrukkelijke toestemming vereist voor het plaatsen van deze trackingcodes.
Schrems en zijn groep privacystrijders nemen sowiesie Apple’s gedrag op de korrel. Enerzijds voegt Apple features aan de eigen browser toe om cookies te blokkeren, anderzijds plaatst het zonder toestemming een trackingcode in de eigen telefoons.
Dialoogscherm
Apple ontkent dat ze toegang krijgt of gebruik maakt van deze codes voor commerciële doeleinden. Het bedrijf zegt deze codes juist te plaatsen om de privacy van gebruikers te beschermen. Verder zou de laatste versie van het besturingssysteem iOS 14 gebruikers meer controle geven over de apps.
Gebruikers kunnen zelf bepalen of die apps worden gekoppeld aan derde partijen om gepersonaliseerde reclames te sturen. Verder heeft Apple aanpassingen aan het systeem van trackingcodes aangekondigd. Het gebruik van de zogenoemde Advertising Identifier (IDFA) wordt daarbij voor derden beperkt. Het is de bedoeling dat gebruikers een dialoogscherm voorgeschoteld krijgen wanneer een app de IDFA wil gebruiken. Maar Schrems stelt dat de initiële opslag van deze trackingcode en het gebruik ervan nog steeds strijdig zijn met de EU-wetgeving.