Octo levert oplossingen voor smart buildings. Het platform integreert data van internet of things (iot)-sensoren, kunstmatige intelligentie (ai) en technologie voor dronebeelden. Klanten die honderden gebouwen in hun portfolio hebben, krijgen via een op low-code gebaseerd dashboard inzichten voor strategische beslissingen over assetmanagement, digitale inspecties en voorspellend onderhoud. Algemeen directeur Dirk Huibers licht zijn startup uit.
Hoe zijn jullie ontstaan?
‘Octo bestaat sinds 2015. De oprichters van het bedrijf Tara Campagne, Dirk Huibers en Marieke Dijksma, studeerden bouwkunde aan de TU Delft. Als consultants in de energiesector gaven we advies aan gebouweigenaren. Het handmatig opstellen van adviesrapportages kostte veel tijd en maakt dat je altijd achter de feiten aanloopt. Om dit slimmer te maken, zijn we Octo gestart. Met oplossingen van Octo is alles in grote gebouwen, zoals scholen of ziekenhuizen, te registeren. Dat gaat van het monitoren van de bezettingsgraad tot functionerende ventilatie en het checken of de toiletten gereinigd moeten worden.’
Wie vormen het ondernemersteam?
‘Als oprichters staan we aan het hoofd van het bedrijf van 22 medewerkers. Het team bestaat niet alleen uit low-code-ontwikkelaars, die dicht op de business development zitten, maar ook uit engineers en data scientists die de analyses ontwikkelen en zorgen dat er grote hoeveelheden data zijn te verwerken.’
Welke technologieën zetten jullie in?
‘In kantoren en scholen zetten we iot-sensoren in om temperatuur, luchtvochtigheid, CO2-concentratie en gebruik van de ruimtes te monitoren. Voor inzicht in de onderhoudsstaat van de buitenkant van woningen gebruiken we data van Google Street View, satelliet, vliegtuig- en dronebeelden. Om de inzichten uit de data te ontsluiten, gebruiken we een dashboard op basis van het low-code-platform van Mendix. Bij de start van Octo was het een bottleneck om visuele presentaties van alle data te stroomlijnen en te organiseren. Dit hebben we opgelost door met Mendix een oplossing te bouwen.’
Op welke markt concentreren jullie je?
‘Onze oplossingen zijn populair onder commerciële vastgoedbedrijven en -beheerders. Dit is simpelweg waar we de grootste toegevoegde waarde kunnen leveren. Verder hebben we recent een nieuwe oplossing gecreëerd op basis van het low-code-platform van Mendix waar ook het mkb hun voordeel mee kan doen. HeadsUpp is een gratis notificatie-app waarmee gebouw- en officemanagers de bezettingsgraad en sociale afstand kunnen bewaken voor bedrijven die hun faciliteiten willen heropenen na de lockdown.’
Wat is er voor nodig om jullie business volwassen te laten worden?
‘In de beginjaren van een startup is veel onzeker, maar sinds ruim een jaar hebben we goed in beeld wie onze opdrachtgevers zijn, voor welke uitdagingen zij staan en hoe ons product daar in kan ondersteunen. Doordat we constant in gesprek zijn met gebruikers van ons platform en met opdrachtgevers, weten we precies waar we als bedrijf heen willen en wat er voor nodig is om daar te komen. De volgende stap is internationaal.’