De datarevolutie is een stap verder dan het gebruik van alleen standaardgegevens. De analyse van dark data (niet gebruikte en versnipperde datastromen) kan zorgen voor meer efficiency én meer winst.
Veel organisaties – groot en klein – hebben big data omarmd en zijn data-gedreven gaan werken. Dit maakte voor veel bedrijven de weg vrij grote hoeveelheden relevante gegevens te analyseren en te begrijpen, toegang te krijgen tot meerdere bronnen, deze op te schonen, samen te voegen en te correleren om zo waardevolle inzichten te creëren voor de organisatie. Dat maakte het mogelijk zakelijke beslissingen weloverwogen te kunnen nemen.
Uit een internationaal onderzoek van Splunk onder ruim tweeduizend it- en bedrijfsmanagers blijkt dat twee derde van hen verwacht dat de rijkdom aan gegevens alleen maar zal groeien en in 2025 bijna is vervijfvoudigd. Om bedrijven te helpen deze goudmijn te beteugelen, zijn automatisering en de inzet van technologieën als ai en machine learning de sleutel.
Nieuwe stap in datarevolutie
Organisaties laten deze goudmijn – deels onbewust – vaak liggen. De datarevolutie is namelijk al een stap verder dan de gegevens die data-gedreven organisaties gewoonlijk gebruiken. Het gaat hier om dark data. Om gegevens die beschikbaar zijn voor het bedrijf, maar nog niet worden gebruikt in de data-analyse of zelfs niet worden opgeslagen voor latere analyse.
Stel, je doet onderzoek naar een specifiek onderwerp. Als je met behulp van een zoekmachine uitsluitend op zoek gaat naar wetenschappelijke bronnen over dit thema, zie je andere waardevolle bronnen, zoals sociale media, kranten en tijdschriften, over het hoofd. Hoewel dit geen wetenschappelijk bronnen zijn, kunnen zij toch interessant zijn voor het interpreteren van wetenschappelijke bronnen. Dark data kan dus het verschil maken bij het trekken van de juiste conclusies en zo van invloed zijn op de besluitvorming.
Er zijn allerlei redenen waarom organisaties deze ongebruikte data niet inzetten, bijvoorbeeld omdat zij er de relevantie niet van inzien. Ook weten veel organisaties niet goed raad met deze voortdurend groeiende berg aan data. Bijna zes op de tien it- en bedrijfsmanagers geeft in het onderzoek aan dat het datavolume zelfs sneller groeit dan het vermogen van hun organisatie om deze groei te kunnen bijhouden.
Potentie
Sterker, bij de meeste bedrijven blijkt de helft of meer van de gegevens binnen hun organisatie onbenut, onbekend of ongebruikt blijft. Dit wil zeggen dat het aandeel dark data in het afgelopen jaar met tien procent is gestegen. Als organisatie of medewerker heb je maar weinig tijd om deze data te analyseren; door de toegang tot dark data te automatiseren, wordt dit leerproces versneld waardoor je veel beter in staat bent om de juiste, zelfs beste, zakelijke beslissingen te nemen. Uit onderzoek van Accenture blijkt bijvoorbeeld dat verzekeringsmaatschappijen die dark data succesvol inzetten de winst tot wel twintig procent kunnen verhogen.
Als je in de afgelopen vijf jaar een flinke groei hebt doorgemaakt, is het dus zonde de opgebouwde dark data links te laten liggen. De analyse van deze onbenutte gegevens kan je namelijk helpen om je efficiëntie te verbeteren, inzichten in de juiste context te plaatsen en te gebruiken voor strategieën, bedrijfsmodellen en dagelijkse activiteiten. Maar je zult eerst volledig inzicht moeten krijgen in de aanwezige data, hoe overweldigend deze ‘data-explosie’ ook lijkt te zijn. Begin dus met het doorbreken van aanwezige data-silo’s, zodat je meerdere gegevensbronnen kunt combineren. Door gegevens te koppelen, kun je verborgen informatie omzetten in bruikbare data. Daarbij is een goede data governance essentieel om het potentieel van dark data te kunnen benutten. Vaak is informatie wel aanwezig, maar deze kunnen niet worden ontsloten door een gebrekkig gegevensbeheerbeleid. Zonde én onnodig.
Veerkrachtig
Zeker in de huidige crisis is het cruciaal om als organisatie zo veerkrachtig en wendbaar mogelijk te zijn. Het verschil tussen degenen die verdrinken of zwemmen, draait om wie geïnformeerd is en up-to-date blijft om veranderde klantbehoefte en markontwikkelingen te doorgronden. Dark data heeft veel potentie voor organisaties mits ze effectief worden benut. Zoals een reddingsboei waaraan je je als ondernemer kunt vasthouden om te voorkomen dat je verdrinkt.
Auteur: Yann Stadnicki, chief data officer iBanFirst