De Amerikaanse softwarebouwer Adobe neemt het eveneens Amerikaanse Workfront over. Dat bedrijf bouwt samenwerkingstools voor marketeers en helpt de workflow te beheren. Adobe legt er anderhalf miljard dollar voor op tafel, meldt Bloomberg.
Workfront is een bijna twintig jaar oud bedrijf met zijn hoofdkwartier in Utah. Het bedient zowat drieduizend klanten en heeft in totaal een miljoen gebruikers. Het werd onder de naam AtTask opgericht door Scott Johnson, die er nu voorzitter, en telt vandaag een kleine duizend werknemers. Vorig jaar zou de omzet naar eigen zeggen op zo’n tweehonderd miljoen dollar zijn afgeklokt.
De tools van Workfront laten marketeers toe om samen aan projecten te werken, vanuit verschillende locaties en helpt hun workflow in goede banen te leiden. Bedrijven als Deloitte, Home Depot en T-Mobile maken er gebruik van.
Adobe is van plan de Workfront-software in de eigen Experience Cloud onder te brengen, een verzameling van marketing-, reclame- en analytics-tools. Adobe probeert al langer zijn software voor grafische en videotoepassingen beter te laten aansluiten bij zijn zakelijk aanbod, zodat teams gemakkelijker kunnen samenwerken. Zeker in de huidige coronapandemie is daar veel vraag naar. Adobe en Workfront zouden meer dan duizend klanten delen, zodat er veel ruimte is voor synergiën.
De overname zou in het eerste kwartaal van 2021 rond moeten zijn, mits deze groen licht krijgt van de overnameautoriteiten.