Bloemen- en plantenhandelaar Dutch Flower Group (DFG) tuigt zijn e-commerceplatform op met SAP Commerce Cloud als basis. Als partner is Accenture Interactive betrokken.
DFG is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, tien miljoen boeketten en tien miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd. Die klanten zijn grootschalige retailers zoals supermarkten en tuincentra, maar ook de groothandel die weer levert aan bijvoorbeeld bloemenwinkels, weddingplanners, hotels en evenementenlocaties.
Digitalisering verkoopkanaal
‘Zeker voor de groothandel is digitalisering van het verkoopkanaal erg belangrijk’, zegt Michel van Hout, cio van Dutch Flower Group. Volgens hem zijn steeds jongere klanten in het b2b-kanaal ook steeds digitaler. ‘Zij verwachten zakelijk online dezelfde ervaring als waar ze als consument aan gewend zijn. Digitalisering maakt het bestelproces eenvoudiger, zowel voor onze klant als voor de klant van de groothandel. En vergeet ook niet dat een digitale order minder kost dan een order per telefoon of fax.’
Extra laag op eigen erp-systeem
Van Hout benadrukt dat DFG al langer e-commerce-sites heeft, maar dat deze allemaal verbonden waren met een eigen, maatwerk erp-systeem. Die situatie maakte het volgens de cio lastig om op het gebied van digitalisering meters te maken. ‘Denk aan het tonen van lijstjes, zoals ‘u heeft onlangs dit gekocht’ en ‘andere klanten kochten dit’. Deze lijstjes zijn gemeengoed in e-commerce, maar konden we met de oude erp-systemen steeds moeizamer tonen. Nog belangrijker: we konden er niet verder op doorbouwen.’
Ook was het met de oude erp-tooling niet mogelijk om producten in plaats van partijen bloemen of planten te tonen, en om die producten goed te positioneren. Van Hout: ‘Onze industrie is aanbodgestuurd, en zo toonden wij in onze websites ook de partijen bloemen die beschikbaar zijn. Maar bijvoorbeeld een weddingplanner in Toscane wil helemaal geen partijen bestellen. Die wil online geïnspireerd worden, kleuren kunnen combineren en een gevoel krijgen bij het eindproduct. Om ons aanbod beter te kunnen positioneren – zowel voor onze klant als voor de klant van onze klant – moesten we de koppelingen tussen de e-commerce-sites en de maatwerk erp-systemen wat losser maken.’ Van Hout benadrukt dat deze maatwerk erp-systemen wel behouden blijven.
Nieuw platform voor online inkopen
Om de digitalisering te versnellen, schakelde DFG de hulp in van Accenture Interactive. ‘Na verkennende gesprekken hebben we een plan opgesteld voor de transitie richting een volledig gedigitaliseerde en stevige e-commerce-propositie’, zegt Mehmet Olmez, managing director bij Accenture Interactive. Deze partner was vervolgens ook verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het beheer van het platform dat deze transitie mogelijk maakt.
Accenture Interactive adviseerde DFG om SAP Commerce Cloud in te zetten als een ‘verrijkingslaag’ boven de verschillende erp-systemen. Deze cloud wordt ingezet voor zes DFG-bedrijven die zich via achttien e-commerce-sites richten op de groothandel. ‘De brondata uit de specifieke erp-systemen worden in SAP Commerce Cloud geladen en daar verder verrijkt’, legt Olmez uit. ‘Dit heeft als doel een maximale gebruikerservaring te creëren, waarbij niet partijen maar producten worden getoond. Met de juiste foto’s, en met uitgebreide mogelijkheden om resultaten te filteren.’
DFG is in 1999 ontstaan uit een fusie tussen de familiebedrijven Van Duijn Groep en OZ Group, en bestaat inmiddels uit 33 handelsbedrijven die samen de gehele internationale sierteeltketen bedienen. DFG levert consumenten wekelijks gemiddeld 75 miljoen bloemen, tien miljoen boeketten en tien miljoen planten. Er werken wereldwijd zo’n 4600 medewerkers bij de bloemenleverancier (omzet 2019: ruim 1,6 miljard euro); het hoofdkantoor staat in De Kwakel.