De Brabantse fabrikant Pal-V heeft toestemming om zijn vliegende auto op de openbare weg te laten rijden. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verleent de vergunning, waardoor het voertuig een Nederlands kenteken krijgt. Nu is het wachten op een officiële vliegvergunning.
Het bedrijf Pal-V uit Raamsdonkveer heeft een vliegende auto ontwikkeld waarmee je zowel over de weg kunt rijden als maximaal vijfhonderd kilometer kunt vliegen. De ombouw van auto naar vliegtuigje duurt enkele minuten. Het eerste prototype verscheen in 2012, wat resulteerde in het ontwerp van de Liberty, het eerste commerciële toestel van de fabrikant.
De voorganger van de Liberty werd begin vorig jaar gepresenteerd op de Hannover Messe. Het transportmiddel heeft het afgelopen halfjaar allerlei Europese voertuigtests doorstaan. Er werd onder meer getest op wegligging, remmechanisme en geluidsniveau. De komende maanden ondergaat de Liberty nog diverse duurtests.
Vliegen
Het wachten is op het moment dat het gevaarte zijn rotorbladen mag uitklappen en officieel de lucht in mag. Daartoe ondergaat de Liberty al sinds 2015 het strenge certificeringsproces van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, de Easa. Hiervoor moeten eerst ruim 1200 tests worden uitgevoerd en daarna nog eens 150 vlieguren worden gemaakt. De fabrikant verwacht dit proces in 2022 af te ronden.
Intussen heeft Pal-V een start- en landingsbaan voor proefvluchten geregeld in gemeente Vijfheerenlanden, aan de A27 tussen Vianen en Gorinchem. De gemeenteraad stemde afgelopen februari in met een ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van een strook grond van driehonderd meter lang en dertig meter breed. Als ook de omwonenden instemmen, mag Pal-V de strook de komende drie jaar jaarlijks maximaal twaalf dagen gebruiken.
Een gyrocopter. Dat is het. En die mag de weg op.
Een auto is het nauwelijks.