In zijn gebroken boekjaar 2019-2020, dat eindigde op 28 september, heeft Apple een omzet gedraaid van 274,5 miljard dollar. Dat is ruim veertien miljard dollar meer dan vorig jaar. Het bedrijf hield er een nettowinst van bijna 57,5 miljard dollar aan over. Apple blijft een geldmachine, maar de later dan gewoonlijk gelanceerde iPhone heeft het feestje toch een beetje verbrod.
De heersende corona-pandemie heeft Apple geen windeieren gelegd, want de vraag naar iPads en Mac-computers was ijzersterk, met dank aan het legertje thuiswerkers (en consumenten die geëntertaind willen worden). Alleen al in het laatste kwartaal werden er voor negen miljard dollar aan Macs verkocht, een miljard meer dan de analisten voorspeld hadden.
De goede verkoop van de Mac kon de wat tegenvallende cijfers van de iPhone deels goedmaken. De nieuwe iPhone 12 is dit jaar immers later gelanceerd dan gewoonlijk en de verkoop daarvan zit dus niet meer in het afgesloten kwartaal vervat. Voor het volgende kwartaal verwacht Apple betere cijfers voor de iPhone te kunnen voorleggen, hoewel de iPhone 12 en iPhone 12 Pro de eerste vier weken van het huidige kwartaal gemist hebben. Bij de 12 Mini en 12 Pro Max zal dat zelfs zeven weken zijn. De verkoop van Airpods-hoofdtelefoons en de nieuwe Apple Watches (die wel nog voor een deel in het afgelopen kwartaal vervat zitten) was wel meer dan bevredigend.
Alarm
De omzet van Apple steeg in alle regio’s, behalve China, iets wat bij beleggers en analisten het alarm deed afgaan. Ook daar legt het bedrijf de schuld bij de later dan gewoonlijk gelanceerde iPhone. Toch houdt Apple de moed erin. ‘Wat we in de eerste vijf dagen aan verkoopcijfers zien, geeft ons vertrouwen dat China zal terugkeren naar groei in ons fiscale eerste kwartaal’, zo meldde ceo Tim Cook aan persbureau Reuters.
Apple heeft de volatiele omzet van de iPhone in de afgelopen jaren wel altijd kunnen compenseren met een gestage groei in zijn service-segment, dat bestaat uit het streamen van muziek en televisie, clouddiensten en Apple Pay-betaaldiensten. Die divisie wordt ook almaar belangrijker. De afzet ervan steeg weer met ruim zestien procent tot 14,5 miljard dollar, boven de schattingen van analisten van 14 miljard dollar.
Samen met zijn resultaten maakte Apple bekend dat het Apple One gaat lanceren, een bundel van die betaalde diensten, wat de vraag allicht nog zal laten toenemen.
Net zoals voor de twee afgelopen kwartalen, wil Apple ook geen voorspellingen doen over het lopende kwartaal. De pandemie brengt te veel onzekerheden mee om er cijfers op te plakken, zegt het bedrijf.