Telecombedrijf KPN ziet zijn kwartaalcijfers dalen. In het derde kwartaal van dit jaar komt de omzet uit op 1,3 miljard euro, een daling van 5,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook de winst stagneert: de 132 miljoen euro is een daling van 58 procent ten opzichte van het jaar ervoor (314 miljoen euro). Toen verkocht het bedrijf zijn datacenterdienstverlener NLDC, wat 171 miljoen euro in het laatje bracht.
Het bedrijf ziet de omzet in de zakelijke markt in het derde kwartaal van dit jaar met 13 procent afnemen tot 439 miljoen euro. De grootste daling zit in het wholesale-segment: de omzet daalt daar met 55 procent tot 161 miljoen euro. In de consumentenmarkt realiseert KPN voor het eerst sinds 2017 een groei in het aantal mobiele abonnees en werden veel nieuwe glasvezelklanten opgetekend. Dat bedrijfsonderdeel behaalt in het derde kwartaal een omzet van 713 miljoen euro (-2,5 procent).
KPN zegt dat de Covid-19-crisis weinig impact heeft op de organisatie. De lagere omzet wordt deels gecompenseerd door de kostenbesparing die het telecombedrijf doorvoert. In het derde kwartaal is 44 miljoen euro bespaard, wat het totaal van de kostenreductie tot 256 miljoen euro maakt.