Hoewel de omzet in het derde kwartaal met 3,3 procent daalde tot 88,3 miljoen euro, zag Ordina zijn winstgevendheid stijgen. De ebitda-marge steeg van 10,9 naar 12,8 procent; de nettowinst nam toe van 4,1 miljoen naar vijf miljoen euro. Omdat Ordina tot nu toe nauwelijks last ondervindt van de coronacrisis en er voldoende financiële buffer is, kondigt de ict-dienstverlener aan alsnog dividend uit te keren.
Volgens Ordina hebben de financiële resultaten geleid tot een sterke balans die ook in een onzekere periode voldoende buffer geeft. Daarom wil het bedrijf alsnog het eerder geschrapte dividend van 9,5 eurocent per aandeel uitkeren in het vierde kwartaal van 2020. ‘Onze kaspositie en rendement ontwikkelen zich goed. Maar de impact van de tweede coronagolf houden we nauwlettend in de gaten. Die is niet te voorspellen’, laat bestuursvoorzitter Jo Maes weten tijdens de telefonische persconferentie van vanochtend.
In Nederland zag Ordina de omzet in het derde kwartaal met 8,7 procent dalen tot 58,3 miljoen euro (tegenover 63,9 miljoen in het derde kwartaal van 2019). In België/Luxemburg steeg de omzet met 9,5 procent van 27,4 miljoen naar dertig miljoen euro.
Na-ijlen
Verdeeld naar de drie sectoren waarin Ordina actief is, zag het bedrijf zijn omzet in de overheid met 4,9 procent terugzakken tot 35,2 miljoen en die in de financiële sector zelfs met 7,7 procent tot 24,1 miljoen. Positieve uitschieter waren de opbrengsten in de industrietak: die namen met 3 procent toe tot 29 miljoen euro.
Maar, benadrukt Maes, die terugloop bij de overheid en het financiële wezen was al eerder aangekondigd en ingecalculeerd. Dat baart hem geen zorgen. Het heeft te maken met het afbouwen van de inzet van externe medewerkers (zzp’ers) ten faveure van het eigen personeel. Dit vindt met name bij financiële klanten plaats. De omzetdaling bij de overheid is te wijten aan het verlies van een aantal contracten in 2019, met name het kwijtraken van een grote overeenkomst bij Rijkswaterstaat (‘weggekocht door een concurrent’) ijlt dit jaar nog na.
Wisselend beeld
Hiertegenover staat de groeiende winstgevendheid, het gevolg van het veel minder gebruik maken van inhuurkrachten. Daarnaast claimt Ordina dat de kwaliteit van de omzet (lees hoger rendement) toeneemt door een groeiend aantal projecten ‘vanuit businessproposities en met high-performance-teams en data-gedreven oplossingen’. In de Belux-regio doet het bedrijf het bijvoorbeeld goed met cybersecurity- en compliance-opdrachten en zijn businessplatforms. Ook werpt de focus op de farmacie, zeker vanwege de Covid-19-pandemie, zijn vruchten af.
Maes wijst erop dat de parameters in alle drie de hoofdmarkten in de plus staan. Bij de overheid zijn er dit jaar al een paar mooie opdrachten binnengehaald (onder andere bij Logius, SSC-ICT en de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Voedselkwaliteit). ‘In Nederland voert de rijksoverheid een sterke digitale agenda. In België zijn er op federaal niveau momenteel geen besparingen op ict-uitgaven merkbaar; op regionaal niveau trekt Vlaanderen de kar. Ook op Europees niveau, in Brussel en Luxemburg, doen wij het goed en hebben wij belangrijke mantels gewonnen.’
Voor de financiële sector verschilt het beeld per bank of verzekeraar. In het algemeen parkeren instellingen hun plannen om backoffice-systemen te renoveren maar is er wel budget voor compliance-systemen en innovatie in klantinteractie.
Campagnes
Bij de industrie hangt het beeld per sector af. Maes: ‘Je kunt je voorstellen dat de staalindustrie op de rem staat, maar bij utiliteitsbedrijven, de logistiek en discrete industrie gaat de hand niet op de knip en valt er op ict-gebied genoeg te doen.’
De ict-dienstverlener meldt verder dat er nieuwe wervingscampagnes zijn gestart, zowel in Nederland als in België. Het werven van jonge medewerkers was eerder dit jaar vanwege de uitgebroken coronacrisis tijdelijk stilgelegd, al ging het aantrekken van medior en senior ict’ers gewoon door, vertelt financieel directeur Annemieke den Otter. Momenteel werken er bij Ordina 2.576 mensen (2282 direct/294 indirect) tegenover 2.629 mensen (2340/289) in dezelfde periode vorig jaar.
Den Otter meldt tevens dat de in 2019 aangetrokken financiering van dertig miljoen euro is verlengd tot juli 2023, tegen volgens haar gunstige condities.