Het Amsterdamse Zivver haalt tijdens zijn derde investeringsronde 14,5 miljoen euro op. De beveiliger van digitale communicatie wendt dit kapitaal aan voor productontwikkeling, zoals de beveiliging van vragenlijsten en digitaal handtekeningen. Daarnaast is het geld nodig om het Verenigd Koninkrijk te veroveren. Computable spreekt mede-oprichter Rick Goud over de toekomstplannen.
Wat is de meerwaarde van Zivver?
‘Zivver beschermt als enige organisatie de digitale informatie in alle drie fasen van de verzending van e-mail en bestandsoverdracht: voor, tijdens en na verzending. Het platform optimaliseert veilige communicatie en productiviteit door een beveiligings- en privacylaag toe te voegen op de bestaande e-mailsystemen van organisaties, zoals Outlook (Desktop en Microsoft 365) en Gmail.’
Waarom heeft Zivver kapitaal nodig?
‘Communicatiebeveiliging is een actueel onderwerp, mede door de AVG/GDPR staat dit bij organisaties hoog op de agenda. We willen dit momentum pakken en kijken verder dan enkel Nederland. Bij een internationale groei gaan de kosten boven de baten uit. We hebben financiering nodig om onze internationale marketing- en salesorganisatie te laten groeien, zodat we nieuwe markten en landen kunnen aanboren. Daarbij is snelheid van belang om de internationale concurrentie voor te blijven.’
Waar zet Zivver de investering voor in?
‘We zijn begonnen aan het beveiligen van e-mail, maar willen elk online-communicatiemiddel beveiligen. Zo beveiligen we ook bestandsoverdracht per e-mail en bieden we sinds de uitbraak van het coronavirus ook beveiliging voor videobellen. Met de investering zetten we in op verdere productontwikkeling en nieuwe proposities. We werken aan de beveiliging van vragenlijsten, zoals SurveyMonkey, en digitaal ondertekenen.
Naast deze nieuwe proposities willen we internationaal groeien, met de focus op het Verenigd Koninkrijk. Als scale-up willen we onze omzet elk jaar verdubbelen. Volgend jaar is Nederland nog goed voor minimaal de helft van de omzet, over twee tot drie jaar moet de meeste inkomsten uit het buiteland komen. Daar zoeken wij ons geluk.’
Waarom het Verenigd Koninkrijk?
‘Zivver is gestart in Nederland, maar inmiddels hebben we ook kantoren in de buurlanden België en Duitsland. Ook in het Verenigd Koninkrijk beschikken we over een kantoor waar zo’n tien sales- en marketingcollega’s in dienst zijn. Dat kantoor groeit hard, waarbij steeds meer personeel wordt aangenomen. Het land lijkt qua cultuur en mate van digitalisering veel op Nederland en willen hier groeien.
Bovendien biedt het Verenigd Koninkrijk een goede springplank naar de VS. We proberen met onze huidige teams daar minimaal vijf toonaangevende klanten op te tekenen, zodat we ook daar een kantoor kunnen openen. Hopelijk wordt dat in 2021 realiteit.’
In de vorige twee investeringsrondes is in totaal 12 miljoen dollar opgehaald. Waar is dit voor ingezet?
‘Ons startpunt was in 2015 de Nederlandse zorgmarkt. Via het kapitaal wilden we bewijzen dat we een sector-onafhankelijke oplossing bieden die ook in het buitenland bruikbaar is. We hebben met het geld nieuwe markten aangeboord, zoals verzekeraars, accountants, ministeries, rechtbanken, en advocaten. Daarnaast hebben we dus onze eerste internationale klanten opgetekend, bijvoorbeeld universitaire ziekenhuizen in België en Duitsland. Aanvullend is het geld gebruikt voor productontwikkeling. Met de nieuwe investering willen we dit doorpakken en versnellen.’
Computable Awards
Zivver is in 2017 door Computable genomineerd voor de award Startup of the Year. Dit jaar maakt het bedrijf kans op een prijs in de categorieën Security & Digital Forensics en Software / Saas.