Werknemers maken zich zorgen over hun managers. Ze zouden zich onvoldoende aanpassen aan de nieuwe realiteit waarin thuiswerken de norm is en hen onvoldoende keuze en flexibiliteit bieden.
Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van VMware onder bijna drieduizend business-, hr, en it-besluitvormers. Daarin is ook Nederland vertegenwoordigd.
Bijna twee derde (64 procent) van alle respondenten – en 62 procent specifiek in Nederland – stelt dat het werkzaam is binnen een organisatie die de voordelen ervaart van werken op afstand. Deze groep is ervan overtuigd dat de manier waarop ze vroeger werkten niet meer terugkomt. Een groot aantal respondenten is echter ook bezorgd dat het management van hun organisaties niet bezig is zich aan te passen en dat ze werknemers onvoldoende keuze en flexibiliteit bieden.
Cultuur- en leiderschapsbenadering moet veranderen
Leon de Werker, Benelux-directeur bij VMWare, noemt tijdens een rondetafelbijeenkomst naar aanleiding van het rapport de toekomst van werken een ‘gedistribueerd’ personeelsbestand, waarbij werknemers tegelijkertijd samen kunnen werken vanuit verschillende locaties. Dit brengt tastbare zakelijke voordelen met zich mee; van productiviteit en werknemersmoreel tot meer samenwerking en verbeterde recruitment-mogelijkheden. Hij benadrukt dat een digitale basis niet voldoende is. Bedrijven moeten de juiste cultuur- en leiderschapsbenadering toepassen om een nieuwe manier van werken mogelijk te maken.
En hier schort het. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan vier op de tien ondervraagde besluitvormers (41 procent, in Nederland zelfs 45 procent) er niet van overtuigd is dat hun werknemers altijd met werk bezig zijn als ze op afstand werken. Meer dan een kwart vindt dat hun bestuurscultuur werken op afstand (nog steeds) ontmoedigt, en meer dan de helft (59 procent, in Nederland 58 procent) voelt meer druk om buiten de normale werkuren online te zijn.
Reagerend op het onderzoek meldt Dr. Carl Benedikt Frey, directeur van het Future of Work-Programma bij de universiteit van Oxford, dat als organisaties het ‘overal werken’ echt willen omarmen, ze niet langer moeten monitoren op input (aanwezigheid), maar op output. Ook Véronique Karcenty, die zich binnen de Franse Orange Group bezighoudt met de digitale werkplek, benadrukt dat het ‘personeelsbeheer’ en de manier waarop managers hun werk doen, moet veranderen. ‘Hoewel de hoogste leidinggevenden van belang zijn om de toon te zetten, moet het middenkader voortdurend vertrouwen tonen, het team energie geven en een gevoel van een gezamenlijk doel opbouwen.’
Toptalent werven makkelijker
Ondanks hun aarzelingen zijn de ondervraagden over het algemeen tevreden over het thuiswerken. Sinds ze op afstand werken, gelooft, merkwaardig genoeg, meer dan driekwart (76 procent, in Nederland 73 procent van de werknemers) dat de persoonlijke band met collega’s verbeterd is. Verder voelt 66 procent (64 procent van de Nederlandse werknemers) zich zekerder om het woord te nemen tijdens videoconferenties, en bijna driekwart (69 procent, 65 procent in Nederland) zegt dat het minder stress ervaart. Ook het moreel en de productiviteit namen toe. Opvallend is ook dat het werven van toptalent eenvoudiger is geworden. Het gaat hierbij om het aantrekken van werkende ouders en mensen uit minderheidsgroepen.
Over het onderzoek
Het rapport getiteld ‘The New Remote Work Era: Trends in the Distributed Workforce’ is gebaseerd op een onderzoek van Vanson Bourne in opdracht van VMware, onder 2850 EMEA-respondenten in twaalf landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Rusland, Polen, Noorwegen. Zweden, Spanje, de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië. Het onderzoek is uitgevoerd in juni en juli 2020.