Jan Peter Balkenende opent maandag 2 november de virtuele editie van het klantenevenement Exact Live. De oud-minister-president is voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition en de Maatschappelijke Alliantie. Zijn boodschap aan ondernemers: gebruik de coronacrisis om stappen te maken in het maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
Exact Live 2020 vindt dit jaar volledig online plaats van 2 tot en met 6 november. Het grootschalige klantenevenement van bedrijfssoftwareleverancier Exact biedt naast plenaire presentaties sectorsessies, software-innovaties en productupdates, trainingen, een virtuele beursvloer en een interactieve lobby.
Maandagochtend trapt ex-premier Balkende Exact Live 2020 af. Hij doet dat in een gesprek met Exact-financieel directeur Alexander Rahusen over de verantwoordelijke samenleving en verantwoord ondernemen. Zij praten onder meer over wat deze termen eigenlijk inhouden, wat er verandert nu de wereld door de huidige coronacrisis op zijn kop is gezet en welke stappen ondernemers kunnen zetten op mvo-vlak.
Het statement van Balkende hierover luidt: ‘We leven in een hele lastige tijd, waarin bewegingsmogelijkheden kleiner zijn, bedrijven in de gevarenzone terechtkomen en de internationale handel klappen krijgt. Toch ben ik ervan overtuigd dat we juist deze crisis kunnen benutten om een extra slag te maken richting duurzaamheid. Juist nu zijn bedrijven opnieuw kritisch en bewust aan het kijken naar hun bedrijf, doelstellingen en processen. Hét moment om hier ook het thema verduurzaming in mee te nemen en welke maatschappelijke rol je als bedrijf kan en wilt spelen. Want als we het nu niet doen, wanneer dan wel?’
Balkende is na zijn Haagse tijd hoogleraar Governance, Institutions and Internationalisation aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en partner Corporate Responsibility bij EY geworden. Hij houdt zich bezig met onderwerpen op het vlak van duurzaamheid, mvo en het verbeteren van de kwaliteit van het ‘samen-leven’. In dit verband is hij tevens voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition, waar acht Nederlandse multinationals zich buigen over duurzaamheid, en de Maatschappelijke Alliantie, een denktank met vertegenwoordigers uit de overheid, het bedrijfsleven en fondsen over een effectieve en duurzame aanpak van maatschappelijke vraagstukken.