Een groeiende groep organisaties steunt The Privacy Collective in de strijd tegen Salesforce en Oracle. Zo hebben de privacy-organisaties Access Now, Internet Society Nederland (ISOC) en De Datavakbond zich achter het initiatief geschaard. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) liet zich afgelopen week positief uit over dit soort class actions.
The Privacy Collective daagde beide techconcerns in augustus voor de rechter wegens het onrechtmatig verzamelen en gebruiken van gegevens van internetgebruikers. Een zogenaamde class action werd gestart namens tien miljoen Nederlanders. Het is de eerste keer dat bij de rechter voor zo’n grote groep mensen schadevergoeding wordt geëist voor privacyschendingen. Volgens de dagvaarding bedraagt de totale omvang van de schade meer dan tien miljard euro.
Access Now is een wereldwijde digitale rechtenorganisatie die zich in Europa hard maakt voor betere privacyregulering. Internet Society Nederland (ISOC) is onderdeel van een wereldwijde organisatie die zich inzet voor een open, neutraal en voor iedereen toegankelijk en betrouwbaar internet. De Datavakbond is een jonge beweging die een einde wil maken aan de handel in persoonsgegevens.
Eerder spraken de organisaties Bits of Freedom, Freedom Internet, Qiy Foundation en Privacy First hun steun uit.
Schending
Afgelopen week kreeg The Privacy Collective bijval uit onverwachte hoek. Een woordvoerder van de toezichthouder AP laat weten dat de toezichthouder private handhavingsinitiatieven, waar de class action door The Privacy Collective een voorbeeld van is, aanmoedigt: ‘Voor de privacy van iedereen is het goed dat burgers ook collectief via de rechter kunnen opstaan tegen schending van hun privacy. Publieke handhaving door de AP en private handhaving via claims voor de rechter kunnen elkaar versterken. Dat is goed nieuws voor de bescherming van de privacy van iedereen’, aldus woordvoerder Quinten Snijders.
In reactie daarop laat The Privacy Collective weten dat de AP terecht stelt dat civiele handhaving en publieke handhaving naast elkaar kunnen staan en elkaar zelfs kunnen versterken.
De kritiek op de ad-techindustrie zwelt in heel Europa aan. Zo deed de Britse toezichthouder (ICO) een onderzoek naar realtime bidding en ad-tech. Net als de Ierse Data Protection Commission (DPC) blijft de ICO deze sector actief volgen. Ook concludeerde de Belgische toezichthouder vorige week dat de meest gebruikte standaard voor ad-techbedrijven niet aan de eisen uit de Europese privacy-verordening voldoet.