Eén van de bepalende kenmerken van supply chain management (scm) is het hoge tempo waarin veranderingen plaatsvinden. Terwijl veel onderdelen van scm worden bepaald door verandering, is een van de grootste uitdagingen de constante ontwikkeling van de technologie. Technologie die een onmisbare steunpilaar is geworden voor deze sector.
Met ontwikkelingen op het gebied van transportmanagementsoftware, mobiele technologie, zichtbaarheid én nieuwe technologieën (ai, iot, 5G) voelt de supply chain de impact. Met zoveel technologieën moeten we oppassen dat we het overzicht niet kwijtraken in het oerwoud van mogelijkheden. Te vaak gebeurt namelijk dat bedrijven niet weten wáár ze moeten beginnen of welke technologie daadwerkelijk nut heeft om te implementeren. Het gevolg: we blijven ‘hangen’ in de situatie.
Het inzetten van technologie moet altijd gebaseerd zijn op een strategie, en geen enkele organisatie zou technologie klakkeloos moeten volgen zonder een vooraf gedefinieerd doel. Voordat we de nieuwe technologieën inzetten en profiteren van de kansen die het biedt, is het noodzakelijk dat professionals daadwerkelijk begrijpen wat de technologie inhoudt en of het inzetten zinvol is. Pas daarna kunnen de juiste keuzes gemaakt worden en weet je of een gekozen technologie ook waarde zal toevoegen.
Kunstmatige intelligentie
Ai is een technologie waar we dagelijks mee in aanraking komen, zonder dat we het in de gaten hebben. Kunstmatige intelligentie is voor de logistieke sector waardevol vanuit de enorme hoeveelheid data. Deze grote hoeveelheden kunnen soms overweldigend zijn, maar toepassing van ai op data-analyse maakt het gemakkelijker om de enorme hoeveelheden gegevens te analyseren en bruikbare inzichten te achterhalen.
Ai wordt gecombineerd met big data om te kunnen anticiperen op orders voordat deze geplaatst zijn. Een voorbeeld hiervan is Amazon Anticipatory Shipping, waarbij Amazon koopgedrag van de consument volgt. Door gedrag te koppelen aan big data wordt er voorspeld wanneer de consument hoogstwaarschijnlijk een product zal kopen. Op dat punt verzendt Amazon het artikel naar een magazijn in de buurt van de consument, wat betekent dat tegen de tijd dat de consument daadwerkelijk op ‘kopen’ klikt, het pakket binnen enkele uren geleverd wordt.
De logistieke sector moet zich voorbereiden op een verandering in de manier waarop we denken over traditionele adressering. Eerder zagen we al dat bedrijven een geocode-gestuurde aanpak integreren, bijvoorbeeld Domino’s die pizza’s bezorgt in het park of op het strand – zonder exacte postcode en huisnummer.
Nieuwe adresseringsoplossingen, zoals what3words, die het mogelijk maken om locaties nauwkeuriger te delen, beginnen voet aan de grond te krijgen. De opkomst van GeoTech-technologie heeft effect op it-teams en softwarebedrijven, omdat alle technologieën en bestaande systemen moeten worden geüpdatet om ervoor te zorgen dat bestellingen niet alleen soepel door de hele supply chain gaan, maar ook met nauwkeurige locatiebepaling worden bezorgd.
Augmented reality en blockchain
Augmented reality (ar) wordt ingezet om unieke en waardevolle klantervaringen te creëren, met als onderscheidende factor dat de consument een product kan uitproberen voordat het daadwerkelijk wordt gekocht. Binnen de logistieke sector wordt ar ingezet in het valideren van artikelafmetingen, middels het scannen aan de hand van ar van producten. Blockchain stelt bedrijven in staat om het complexe verkeer van inkomende en uitgaande goederen beter te beheren. Telkens wanneer het product een stap verder gaat in de keten, wordt de desbetreffende transactie middels blockchain gedocumenteerd. Door deze werkwijze en toepassing ontstaat er een permanente geschiedenis en rapportage.
Ai, ar, blockchain en GeoTech zijn nog maar het topje van de ijsberg als we spreken over disruptieve technologieën waar we in de toekomst ongetwijfeld mee te maken krijgen. De technologische ontwikkelingen bieden potentieel en het is nu zaak om de waarde daadwerkelijk te benutten.
Roel Assies, vice president sales bij BluJay Solutions