Test- en onderzoekscentrum voor drone-toepassingen Unmanned Valley en drone-adviesbedrijf Airhub onderzoeken de mogelijkheden voor een testtraject voor drones. Het gaat om een corridor in het luchtruim tussen het voormalige marinevliegkamp Valkenburg in Katwijk en de Noordzee. Het testtraject is gericht op zogenoemde bvlos-vluchten (beyond visual line of sight), waarbij de drone zich tijdens de vlucht buiten het gezichtsveld van de piloot begeeft.
Volgend jaar moet de vergunningsaanvraag voor het testtraject er liggen. Eerst is er nog veel om uit te zoeken, vertelt de woordvoerder. Wat wordt de vlieghoogte? En hoe breed wordt de corridor en wat wordt de aanvliegroute naar zee? In een rechte lijn is de afstand 3,5 kilometer, maar mogelijk is het voor het vergaren van testresultaten en in verband met overlast voor omwonenden beter om een andere route te vliegen.
Om tot een goed onderbouwde vergunningaanvraag te komen, wordt er samengewerkt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Inspectie Leefomgeving en Transport, drinkwaterbedrijf Dunea, Staatsbosbeheer en andere belanghebbenden. Theo de Vries, programmamanager van Unmanned Valley: ‘Het doel is te komen tot een risk-based and managed testomgeving waarin bedrijven, kennisinstellingen en de Nederlandse overheid ervaring op kunnen doen voor toekomstige en rendabele toepassingen, veiligheid en regelgeving.’
Inspectie via drones
Op dit moment vinden er in Nederland slechts sporadisch testen met bvlos-vluchten plaats. Bovendien is er per vlucht toestemming nodig. Op het voormalige vliegkamp wordt zowel binnen als buiten getest. Buiten gaat het om een beperkt deel van het luchtruim boven de voormalige defensie-basis. De drones blijven binnen het gezichtsveld van de piloot, tenzij er een eenmalige vergunning is voor een ruimere testvlucht.
Volgens De Vries is het economisch en maatschappelijk potentieel van bvlos-toepassingen ‘enorm’. Hij doelt op toepassingen voor hulpdiensten, inspecties van bijvoorbeeld windturbines of spoorrails vanuit de lucht en bewaking van vaarroutes en industriële installaties. ‘Om dit ten volle te benutten, is het essentieel dat er een structurele mogelijkheid komt voor testvluchten in Nederland’, stelt hij.
Steeds meer ict in drones
Moderne drones bevatten vaak allerlei apparatuur, zoals gps, videocamera’s, sensoren en software voor ai-toepassingen voor beeldherkenning. Op de basis vestigen zich allerlei ict-gerelateerde bedrijven (zie kader onderaan artikel)
Met de testroute boven zee mikt Unmanned Valley op een ‘verantwoorde manier’ om drones en andere technische innovaties met sensoren aan boord te testen. Ze benadrukken dat het testtraject buiten een gecontroleerd luchtruim van vliegvelden en andere no-flyzones komt te liggen.
Verschillende Europese landen hebben al een testcorridor voor bvlos-vluchten, maar de combinatie van een route boven land en zee, de afwisseling van een bebouwde en onbebouwde omgeving én de nabijheid van een ecosysteem aan drone-gerelateerde bedrijven, test- en onderzoeksinstellingen (Unmanned Valley), maken Katwijk volgens de betrokkenen tot een ‘unieke’ testlocatie.
Drone op zonne-energie
Recent testte de TU Delft een drone op zonne-energie boven Unmanned Valley (zie video). Volgens de bouwers gaat om de eerste Nederlandse solardrone met vleugels. Het project is een samenwerking tussen techbedrijf voor groene toepassingen Avy en Wattlab, een startup opgericht vanuit energiebedrijf Vattenfall (voorheen Nuon) en het Solar Team van de TU Delft, dat bekend is van de zonnewagenraces. Volgens de betrokkenen brengt de succesvolle test emissie-vrij vliegen over lange afstanden een stap dichterbij.
Unmanned Valley
In september 2020 verhuisden de eerste bedrijven naar Unmanned Valley. Ze zijn gevestigd in Gebouw 356, een voormalig onderhoudsgebouw voor patrouillevliegtuigen van de luchtmacht. Er zijn nu bijvoorbeeld dronebouwers, softwareontwikkelaars en opleiders van drone-piloten gevestigd.
Overzicht van bedrijven Unmanned Valley
- Aerialtronics DV, van origine een Scheveningse startup en sinds 2017 onderdeel van het Franse Drone Volt, ontwikkelt drones en intelligente camera’s voor tal van toepassingen; voor landmetingen en ondersteuning van de brandweer tot inspectie van windturbines en hoogspanningsmasten. Recent heeft Aerialtronics ook software ontwikkeld waarmee eenvoudig via bestaande ip-camera’s te zien is of mensen mondkapjes dragen.
- Atmos, een spin-off van de TU Delft, is opgericht in 2013 en heeft een drone ontwikkeld die de flexibiliteit van een helikopter combineert met de snelheid en het bereik van een vliegtuig. Daardoor heeft het weinig ruimte nodig om verticaal op te stijgen en te landen maar kan de drone tevens efficiënt grote afstanden afleggen, eigenschappen die essentieel zijn voor het in kaart brengen van grotere gebieden. Het bedrijf heeft in 2018 en 2020 financiering opgehaald bij Disruptive Technology Ventures.
- Deck180 ontwikkelt sinds 2017 oplossingen om meerdere drones tegelijk autonoom in industriële en publieke omgevingen te kunnen opereren.
- Drone Flight Company is marktleider in het gebruik van drones voor de zakelijke markt en begeleidt organisaties bij de integratie van drones in de bedrijfsactiviteiten. De opleidingstak van het bedrijf, Drone Flight Academy, is door de overheid erkend als vliegschool, en ontwikkelt en verzorgt trainingen, opleidingen en workshops gericht op het veilig en verantwoord vliegen met drones.
- Drone Light Labs, opgericht in 2017, produceert onder andere voor Studio Drift de wereldberoemde luchtinstallatie Franchise Freedom. Het kunstwerk bestaat uit een autonoom vliegende zwerm van honderden drones en maakt gebruik van een speciaal ontwikkeld algoritme dat gebaseerd is op het vlieggedrag van spreeuwen. Een van de essentiële onderdelen van het kunstwerk: ‘swarm intelligence’.
- Dutch Drone Academy ontwikkelt en verzorgt sinds 2013 opleidingen en leermiddelen rondom het thema onbemande luchtvaart. Naast het certificeren van professionele dronepiloten ondersteunt het bedrijf het middelbaar beroepsonderwijs bij het opleiden van studenten tot Europees dronepiloot.
- Elkay International (Europe) exporteert Europese elektronische componenten en systemen naar bedrijven in de Indiase telecommunicatie, defensie, ruimte-en luchtvaartindustrie.
- Mapture.ai is een in 2018 opgerichte Delftse startup die een autonoom opererende ‘drone in a box’-systeem ontwikkelt. Doel is om het systeem te kunnen gebruiken voor uiteenlopende toepassingen zoals monitoring van industriële installaties, beveiliging van bedrijventerreinen en inzet tijdens calamiteiten.
- Marshall Netherlands is onderdeel van Marshall Aerospace and Defence Group (uit het Verenigd Koninkrijk) – een van de grootste onafhankelijke technologiebedrijven van Europa. Het bedrijf is onder andere gespecialiseerd in het ontwerpen, produceren en onderhouden van defensie-gerelateerde containersystemen en het ombouwen, modificeren en onderhouden van militaire en civiele vliegtuigen.
Bron: Unmanned Valley