Het duurt iets langer voordat er zelfrijdende minibussen rijden in Helmond. Als onderdeel van een Europees pilotproject zouden de shuttles dit najaar de openbare weg op gaan, maar door corona gebeurt dit waarschijnlijk pas begin volgend jaar. Dat meldt een woordvoerder van de Brabantse gemeente aan Computable.
Helmond is een van de vijf Europese gemeenten waarin een pilot met autonome shuttles plaatsvindt. De eerste testritten vonden in april plaats in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). Eind oktober staat de pilot in het Griekse Lamia gepland.
De testritten in Helmond stonden ook dit najaar op de planning, maar worden uitgesteld tot ‘naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar’, aldus de gemeentelijke woordvoerder. De vertraging komt volgens haar doordat de voorbereidingen meer tijd en doorlooptijd vergen. Dit heeft onder meer te maken met de aangescherpte corona-richtlijnen.
Onderdeel van bestaand ov
Tijdens de proefperiode mogen drie consortia van voertuigfabrikanten elk met één voertuig gedurende vijftig dagen de openbare weg op. De shuttles worden ingezet in het bestaande openbaar vervoer. De voertuigen moeten zonder bestuurder rijden en obstakels zoals geparkeerde auto’s zelfstandig inhalen. In sommige gemeenten is het verplicht om een veiligheidsmedewerker aan boord te hebben. Bovendien moeten de bussen op afstand via een controlekamer bestuurd kunnen worden.
Eerder werd bekend dat de shuttles bij de Helmondse pilot gaan rijden tussen treinstation Helmond Brandevoort en de Automotive Campus. Dat is een afstand van ongeveer drie kilometer. De woordvoerder meldde begin dit jaar dat op de route ‘een beperkt aantal fysieke aanpassingen’ nodig zijn.
Fabulos
De proefritten zijn een initiatief van Fabulos, een Europees samenwerkingsverband van 22 organisaties, zoals gemeenten en ‘voorkeur-ov-bedrijven’. Gemeente Helmond en het Brabantse ov-bedrijf Hermes zijn de enige Nederlandse partijen. Fabulos maakt zich sterk voor autonoom rijdend openbaar vervoer voor de laatste kilometers tot de bestemming.
In Capelle aan den IJssel rijden sinds 1999 minibussen zonder chauffeur over een traject dat is afgesloten voor overig verkeer. Bovendien rijdt sinds mei 2019 zo’n vergelijkbare shuttle op een afgesloten tracé bij het Hagaziekenhuis in Den Haag, hoewel deze nog geen echte dienstregeling volgt. Bij de aanstaande pilot in Helmond gaat het om voertuigen die zich in het reguliere verkeer mengen.
In Rotterdam hebben ze dat soort dingen toch al een tijdje?
@larsmennen je bedoelt hoogstwaarschijnlijk de Parkshuttle die in Capelle rijdt; staat genoemd in laatste alinea.