Begin oktober kampten ziekenhuizen en zorginstellingen met een storing. Videobellen was niet mogelijk, aanmeldzuilen werkten niet meer en patiënten hadden geen toegang tot het patiëntenportaal. De oorzaak lag bij de verbindingsleverancier van een datacentrum. Lastig voor de getroffen ziekenhuizen, zeker in deze hysterische tijd. Kunnen ziekenhuizen zelf iets doen om dit soort problemen voor te zijn?
Daarop is geen pasklaar antwoord. Wat wel is te zeggen, is dat ketenmonitoring in veel gevallen éérder de vinger op de zere plek legt. Als beheerder zie je direct dát er iets niet goed werkt en ook wát dat is. En dat is handig, omdat je dan weet waar je aan toe bent en een probleem eerder kunt oplossen. Dit geldt overigens niet alleen voor zorgorganisaties, maar voor alle bedrijven.
Wat is ketenmonitoring?
Wij noemen we het ook wel ‘business process monitoring’. Hierbij kijk je naar de keten in plaats van losse componenten in je infrastructuur. Je monitort een heel proces en stelt vast of daar alles goed in gaat. Je kunt dit doen voor de beschikbaarheid van je netwerk en alle traditionele it-elementen zoals routers of servers, maar ook voor hele afdelingen, zoals – in het geval van een ziekenhuis – de afdeling radiologie. Zo bouw je een statussamenvatting van een compleet bedrijfsproces op met waarschuwingsdrempels voor elke component dat binnen de keten valt. Als een van die componenten buiten het geconfigureerde bereik valt, ontvang je een waarschuwing en weet je dat je moet handelen.
Drie voordelen van ketenmonitoring op een rijtje:
- Meer grip op je it
Binnen een organisatie werken veel componenten met elkaar samen. Die moeten op elkaar afgestemd zijn. Als je alles on-premise beheert, kun je alle processen zelf monitoren. Wanneer je de it (deels) uitbesteedt, is het nuttig om te checken of de dienst die je afneemt werkt zoals afgesproken. Door middel van ketenmonitoring houd je in de gaten of je leverancier zich houdt aan de sla (service level agreement). Wanneer je opmerkt dat een verbinding niet werkt volgens de sla of zelfs helemaal wegvalt, kun je direct contact opnemen met je leverancier. Dat scheelt in veel gevallen tijd, stress en zoekwerk.
- Zien wat er niet werkt
Wanneer je meerdere ketens monitort, zijn die samen te brengen in een dashboard. Je ziet bijvoorbeeld in een ziekenhuis niet alleen of alles in het netwerk onder controle is, maar ook hoe de status is van medische apparaten (modalities), het beeldverwerkend systeem (pacs) en de takenlijst (worklists) van bijvoorbeeld de mri-scanner van het ziekenhuis. Als er iets op geel gaat, dan weet je dat ergens iets niet lekker loopt. Als je vervolgens inzoomt op een proces, zal je snel zien wat het probleem veroorzaakt.
- Ergernis bij afnemers en klanten voorkomen
Als je dingen ziet aankomen, dan kan je er direct op acteren. Dat scheelt niet alleen jezelf een hoop gedoe, maar ook je eindgebruikers of klanten. Want zelfs als je het probleem niet direct kan oplossen, kan je de werknemers die er hinder van ondervinden wel proactief informeren over de storing, waarmee je een hoop onduidelijkheid en ergernis wegneemt.