Facebook introduceert vandaag Facebook Dating in Europa en gaat de concurrentie aan met apps als Tinder, Parship en EliteDating. De sociale-netwerksite zoekt voor zijn gebruikers een romantische partner op basis van overeenkomstige eigenschappen uit je online-profiel.
Facebook Dating werd enkele jaren geleden geïntroduceerd in de VS en enkele Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen en komt nu dus naar Europa. Om je aan een geschikte partner te helpen, zet het de data in die je al deelt met het bedrijf. ‘Daarbij houdt Facebook Dating rekening met je privacy en zorgt het voor je veiligheid’, zo belooft het bedrijf.
Dating is een aparte omgeving in de Facebook-app waarvoor ook een aparte inlog nodig is. Dating heeft ook enkele unieke functies. Zo is er een Stories-functie, zoals die ook al in Instagram en de reguliere Facebook zit. Stories in Dating helpt je om je dagelijkse momenten te delen en geeft je mogelijke match een beeld van wat je zoal doet op een dag. Het is ook mogelijk om Facebook en/of Instagram Stories aan je Dating-profiel te koppelen. Ook je Groepen en Evenementen van Facebook zijn aan Dating te koppelen.
De Secret Crush-functie geeft dan weer de mogelijkheid om te ontdekken of iemand tussen je bestaande Facebook- of Instagram-connecties een oogje op je heeft. Standaard wordt je juist niet gematcht met bekenden, maar indien je Secret Crush gebruikt, kun je voor negen van je Facebookvrienden nagaan of ze geïnteresseerd zijn. Alleen wanneer het van beide kanten een match is, kom je het te weten. Nadat er een match is ontstaan op Dating, kan je meteen een videogesprek opzetten met je potentiële nieuwe levenspartner.
Facebook Dating staat dus los van de bestaande Facebook-app en er wordt niet automatisch een profiel op aangemaakt. Gegevens worden ook met niemand buiten de Dating-omgeving gedeeld, zegt Facebook en de gebruiker heeft volledige controle over wie zijn of haar online- datingprofiel kan bekijken. Gebruikers krijgen ook de mogelijkheid om andere gebruikers te rapporteren en/of te blokkeren.
Koud kunstje
Volgens het marktonderzoeksbureau Verified Market Research werd er in 2018 wereldwijd al zo’n 6,5 miljard dollar aan online-daten uitgegeven. Tegen 2026 stijgt dat bedrag naar bijna 9,5 miljard. Voor Facebook is het een koud kunstje om de massa data die ze hebben over hun gebruikers in te zetten om een geschikte partner te vinden. Daarom hoef je bijvoorbeeld geen voorafgaande vragenlijst in te vullen wanneer je Facebook Dating wil gebruiken, zoals dat bij reguliere datingsites vaak wel het geval is. Facebook weet toch al (bijna) alles over je.