De coöperatie voor schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs Sivon is al weken in overleg met Iddink Group, aanbieder van leerlingvolgsysteem Magister. Aanleiding is de brief die scholen enkele weken voor de zomervakantie ontvingen en waarin werd aangekondigd dat de licentietarieven stijgen van 17,49 naar 22,49 euro per leerling.
Dit meldt Dagblad Trouw. Volgens experts zou de prijsstijging te maken hebben met de overname van Iddink door Sanoma Learning. Het Finse Sanoma Learning is in Nederland bekend van onderwijsuitgeverij Malmberg. Iddink is bekend van Magister en Eduarte, leerlingvolgsystemen die in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) veel populariteit genieten. Het Edese bedrijf regelt ook de distributie van leermiddelen, zoals boeken en lesmateriaal.
Toen Sanoma Learning Iddink wilde overnemen, moest dat vorig jaar eerst worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt. Die stond de overname uiteindelijk alleen toe als via Magister ook leermiddelen van andere uitgevers dan Sanoma’s Malmberg gekoppeld konden blijven worden. Ook producten van Noordhoff of Thieme moeten binnen de elektronische leeromgeving van Magister beschikbaar zijn teneinde voldoende concurrentie te houden.
Nu lijkt er toch sprake van een ‘vendor lock-in’, want overstappen naar de enige concurrent Somtoday is volgens onderwijsmedewerkers zeker in deze periode van afstandsonderwijs een operatie die je niet zomaar onderneemt.
Marktpositie onderzocht
Saillant detail is dat ACM vorig jaar de overname door Sanoma heeft goedgekeurd want er zou zogenaamd voldoende concurrentie overblijven.
De ACM wilde eerst onderzoeken of Sanoma Learning na de overname niet een te sterke marktpositie zou krijgen, vooral in het voortgezet onderwijs. De toezichthouder trachtte te voorkomen dat Sanoma de lesboeken van Malmberg beter gaat ontsluiten op leerlingvolgsysteem Magister dan lesboeken van andere uitgeverijen. Iddink Group heeft via Magister en Eduarte zeventig procent van de markt voor elektronische leeromgevingen en studentenadministratie in handen. Eisen die destijds aan de overname werden gesteld waren onder meer dat concurrenten van Malmberg na de overname onder gelijke voorwaarden toegang krijgen tot Magister. Ook moeten zij op dezelfde manier als Malmberg toegang krijgen tot data uit Magister. Opvallend was dat de ACM deze voorwaarde niet specifiek oplegde voor Eduarte, Iddinks onderwijsinformatiesysteem voor het mbo.
Verplichte tariefstijgingen
De ophef rond de verplichte tariefstijging die in het onderwijs speelt, doet denken aan eerdere ruzies tussen gemeenten en Vicrea over verplichte tariefstijgingen in 2016. Twee jaar eerder was het in gemeenteland onrustig toen Pinkroccade Local Government in de zomer 2014 de producttarieven met ongeveer de helft verhoogde.
Bij Vicrea was het een investeringsmaatschappij. Die gewoon de tarieven verhoogt omdat men nergens anders heen kan. Is dat nu ook het geval?
Is me niet duidelijk of hier nu een roofkapitalist achter zit of niet maar wat ik wel weet is dat het een heel dubieus systeem is. Privacy bestaat niet voor kinderen. Het geeft ouders een mogelijkheid om het doen en laten van de kinderen te volgen. Ook populair in China.
@Louis Kossen: vanaf 18 jaar moeten kinderen de ouders/voogd toestemming geven mee te kunnen kijken. De prijs gaat 28% omhoog! Ik kan me voorstellen dat scholen daar problemen mee hebben en boos zijn, wie er achter zit maakt voor scholen niet zoveel uit op dit moment. In China is het de staat die overal kan meekijken, niet de ouders.
@Louis vrij logisch toch dat je als ouder mee kan kijken (overigens voor een deel)? Je moet ze tenslotte ook opvoeden.
Niet alles op privacy gooien en China erbij halen.
Ik zou me schamen om een systeem te maken zoals Magister. Belabberd, traag, ouderwets, niet vriendelijk in gebruik en vervolgens hebben scholen nog aanvullende systemen om de gebreken van Magister op te vangen. Gevolg is dat het een puzzel is om de juiste data te vinden omdat docenten nu eenmaal al overspoeld zijn met wat ze waar moeten doen.
Henri,
Technische kijk is verhelderend maar laten we naar organisatorische kant van oplossing gaan. Medezeggenschapsraden zouden er goed aan doen om te kijken naar alternatieven want monopolies ontstaan door een laisser-faire houding. En onderwijsmedewerkers zouden zich open moeten stellen voor de maatschappelijke realiteit van de markt, stappen van Sanoma zijn niet verrassend.
Organisatorisch hebben ze al voldoende uitdagingen en ik denk dat ze op dit moment onder protest gewoon betalen en doorgaan.
Sowieso denk ik dat scholen in de huidige vorm hun langste tijd gehad hebben en dat vooral de praktische opleidingen nog wel even op de huidige manier door kunnen gaan.
Henri,
Ben jij één van die digitale optimisten die denkt dat IT de Haarlemmerolie is voor organisatorische uitdagingen?
Of scholen in de huidige vorm hun langste tijd gehad hebben betwijfel ik, de doelmatigheid hiervan is groter dan de alternatieven. Deze uitspraak doe ik op basis van mijn eigen ervaringen met afstandsonderwijs, ik wil er geen semantische discussie van maken maar ik denk dat je hierop doelt.