Nu de overheid opnieuw thuiswerken propageert, is het van cruciaal belang dat bedrijven de juiste hulpmiddelen inzetten om werknemers hun weg te laten vinden in de moderne werkomgeving. Werkgevers ontdekken dat hun arbeidskrachten op afstand net zo effectief zijn als toen ze op kantoor waren. Daarom gingen ze ook de afgelopen maanden veelal flexibel om met werknemers die op afstand wilden werken.
Hoewel de Covid-19-pandemie de overgang naar werken op afstand heeft versneld, is deze trend al geruime tijd aan de gang. Zo hebben jonge generaties werknemers andere verwachtingen van hun werkplek. Ze gebruiken nieuwe digitale touchpoints, apps en apparaten om samen te werken in plaats van traditionele vergaderingen te houden. Nu we overgaan naar het nieuwe normaal, verwachten we van werkgevers dat zij hun werknemers in staat stellen om overal te werken – en niet alleen thuis.
Dit maakt de behoefte aan cloud-communicatie onbetwistbaar. Nu werknemers verspreid zijn over verschillende locaties, zullen organisaties alle communicatie en informatie moeten centraliseren op één platform om de productiviteit te behouden en de samenwerking te vergemakkelijken. Bovendien zullen ze met een mobiel personeelsbestand ervoor moeten waken dat hun communicatie-infrastructuur de medewerkers helpt om flexibel te blijven. En dat zij klaar staan om zich aan te passen aan eventuele nieuwe veranderingen.
Nieuwe manieren van werken
De nieuwe, jonge mobiele werknemers zijn gewend aan on-demand-apps die hen helpen dagelijkse basistaken uit te voeren. Daarom zullen zij hetzelfde niveau van gemak, flexibiliteit, autonomie en personalisatie eisen in de tools die zij op de werkplek gebruiken. Vooral wanneer zij zich van de ene naar de andere locatie verplaatsen. Uit onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat de wereldwijde mobiele beroepsbevolking in 2022 zal zijn toegenomen tot 1,87 miljard mensen, wat neerkomt op ites meer dan veertig procent van de wereldbevolking.
Het is duidelijk dat het essentieel is om werken op afstand te ondersteunen voor het behoud van de productiviteit en de bedrijfscontinuïteit. En dat geldt ook voor het aantrekken en behouden van werknemers. Bijna zestig procent van de werknemers geeft echter aan dat het uitdagingen ondervindt bij het gebruik van samenwerkingstools. Te lang hebben organisaties geïnvesteerd in meerdere uiteenlopende samenwerkingstools, waardoor de complexiteit en versnippering toenemen. Veel van hen gebruiken verschillende soorten telefoons, conferentieplatforms, messaging- en sms-tools. In veel gevallen werken deze niet samen of op alle verschillende soorten apparaten.
Dit leidt tot een onsamenhangend personeelsbestand. Informatie en berichten kunnen verloren gaan, wat leidt tot miscommunicatie en vertragingen bij belangrijke taken. Het is simpelweg niet goed genoeg om de dynamische werkomgeving van vandaag te ondersteunen met de tools van gisteren. Een nieuwe werkomgeving vereist een nieuwe, naadloze oplossing: een alles-in-één-samenwerkingsplatform. Dit platform moet telefoongesprekken, chatberichten, vergaderingen, videoconferenties, het delen van bestanden en nog veel meer combineren. Dat alles met de mogelijkheden op afstand die de cloud biedt. Medewerkers kunnen er vanaf elk apparaat en elke locatie gebruik van maken.
Dit is ook bijzonder nuttig voor kleine tot middelgrote bedrijven die over beperkte middelen beschikken. Door te kiezen voor een alles-in-één-oplossing kunnen zij hun productiviteit verhogen, kostenbesparingen maximaliseren en de voordelen van enterprise-grade-communicatie benutten; en dat alles zonder diep in de buidel te hoeven tasten.