Niet alleen onze dagelijkse routines zijn door het coronavirus ingrijpend veranderd, de pandemie heeft ook invloed op hoe we zakendoen. Bedrijven worden gedwongen om in een razend tempo activiteiten te ondernemen die voorheen soms zelfs als onmogelijk werden beschouwd. Ook e-commerce raakte in een stroomversnelling. Een rapport van Adobe toont zelfs aan dat de groei van e-commerce de eerste vijf maanden van dit jaar met ruim zes jaar is versneld.
Flexibiliteit, wendbaarheid en klantervaring staan tegenwoordig centraal als het gaat om het aansturen van de it-agenda. Als gevolg hiervan moeten organisaties wereldwijd snel nieuwe alternatieve manieren vinden om met klanten (en leveranciers) in contact te blijven, zich aan nieuwe manieren van werken aan te passen, investeren in technologische innovatie en hun zakelijke plannen voor succes op de lange termijn opnieuw bekijken. Wellicht is deze verschuiving nergens zo zichtbaar als in de supplychain-industrie, waar microservicesarchitectuur als een direct antwoord op veel van deze uitdagingen wordt ingezet. Maar wat zijn microservices precies?
Technische flexibiliteit
Microservices-architectuur is in feite de nieuwste versie van het agile devops-model waar we de afgelopen vijf jaar al veel over hoorden (inclusief Kubernetes en Docker ontwikkelingen). Microservices vormen een concept dat in de kern bedoeld is om technische flexibiliteit te creëren door de omvang van en de implementatieafhankelijkheden tussen de componenten van een applicatie te verkleinen. Je kunt dit het beste vergelijken met Play-doh versus Lego.
Met legoblokjes kun je heel snel features en functionaliteiten toevoegen of verwijderen. Terwijl dit met Play-doh een onmogelijke taak is. Overstappen naar microservices is in wezen dus een investering in flexibiliteit. En zoals we de afgelopen maanden hebben gezien, is dit één van de bepalende kwaliteiten waarover organisaties moesten beschikken tijdens de pandemie. Niet alleen voor hun it, maar ook voor hun supplychain-netwerken.
Inspanning en discipline
Een succesvolle microservices-architectuur is complexer dan traditionele applicatiearchitecturen en vereist meer inspanning en discipline bij het ontwerpen, bouwen en beheren. Tegelijkertijd brengt het ook het potentieel met zich mee om de cycli van ontwikkeling te versnellen en schaalbaarheid te ondersteunen, of dat nu voor cloudgebaseerde workloads is, aanhoudende piekperiodes, pragmatische transport- en leveringsplanning of simpelweg uitdagingen op het gebied van personeel in het distributiecentrum – al deze aspecten zijn cruciaal voor de veerkracht van de supply chain.
Een meer traditionele, monolithische it-omgeving betekende voorheen dat organisaties vaak aarzelden om wijzigingen aan te brengen in applicaties. Er werd gevreesd dat de hele applicatie zou uitvallen wanneer een enkele functie of een enkel onderdeel zou falen.
Inspelen op onvoorspelbaarheid
Bij het gebruik van microservices kunnen it-teams hun services onafhankelijk implementeren zonder te hoeven wachten tot de rest van het devops-team hun individuele modules heeft voltooid. De volledige applicatie hoeft niet langer pas te worden geïmplementeerd op het moment dat elke engineermodule klaar is. Daarnaast houdt dit in dat een retailer of supplychainteam de mogelijkheid krijgt om technologie te veranderen en opnieuw in te zetten ter ondersteuning van een specifieke behoefte op dat exacte moment. Een cruciale factor zoals we hebben gezien met de onvoorspelbare aard van consumentengedrag tijdens de pandemie.
Voor veel bedrijven is een dynamische, wendbare en flexibele supply chain die marktveranderingen kan vertalen naar snelle operationele aanpassingen nog geen realiteit. De voordelen die microservices kunnen bieden en de ontwikkeling van cloud-native oplossingen, betekenen echter dat een meer flexibele en responsieve supply chain nu toegankelijker is voor meer organisaties dan ooit tevoren.
Het coronavirus heeft veel tekortkomingen en kwetsbaarheden aan het licht gebracht: in de samenleving, het bedrijfsleven en wereldeconomieën. En hoewel er nog veel uitdagingen in het verschiet liggen, zijn er ook positieve ontwikkelingen geweest, vooral in de supply chain. Het veranderde consumentengedrag en de nieuwe marktontwikkelingen hebben de vele voordelen van de modulaire, schaalbare architectuur van microservices onderstreept. Vooral als het gaat om de dynamiek en flexibiliteit van de supply chain. Nu is het te hopen dat it- en supplychaindirecteuren deze voordelen van microservices voor hun netwerken inzien en voor deze krachtige, flexibelere benadering van it-services kiezen.
Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates
zelfs met jip en janneke taal kan de auteur niet uitleggen wat microservices zijn.
de service gedachte wordt niet genoemd, hij komt niet verder dan modulair.
netwerk, schaalbaarheid en message queuing worden buiten beschouwing gelaten.
het plaatje lijkt meer op zo’n covid-19