Twilio, de grote concurrent van het Nederlandse Messagebird op gebied van cloudcommunicatie, neemt Segment over. Met de aankoop van de leverancier van een infrastructuur voor klantgegevens is 3,2 miljard dollar gemoeid.
De transactie past in de dynamische ontwikkeling die cloudbedrijven doormaken. Sinds de Covid-19-crisis is de vraag naar clouddiensten enorm gestegen en gaan de financiële waarderingen voor cloudbedrijven voortdurend omhoog. In april werd Segment nog op anderhalf miljard dollar gewaardeerd, nu is dit meer dan het dubbele.
Ook de index van de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq, samengesteld uit meer dan vijftig leveranciers van cloudsoftware, laat een forse toename zien (83 procent). Veel aandelen staan thans op het hoogste punt ooit. Zo ook die van Twilio, dat dit jaar drie keer zo veel waard werd.
Dit Amerikaanse bedrijf wil samen met Segment een meer geavanceerd platform bouwen voor ‘customer engagement’. Daarbij wordt volop gebruik gemaakt van data. Twilio biedt een platform waarmee it-ontwikkelaars communicatiemogelijkheden, zoals spraak, sms-berichten en video, in hun software kunnen bouwen. Segment is vooral een data-platform. In februari 2018 nam Twilio al Sendgrid over, een aanbieder van een cloudplatform voor marketingmailingen.
Overigens zit Messagebird ook volop in de race. Onlangs kreeg dit Amsterdamse bedrijf voor cloudcommunicatie van investeerders tweehonderd miljoen dollar toegeschoven voor verdere expansie. Messagebird wordt thans gewaardeerd op drie miljard dollar. Oprichter en directeur Robert Vis stelt dat zijn bedrijf sterk is in Europa, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika. Volgens hem is concurrent Twilio sterk gericht op de Verenigde Staten. Verder heeft Twilio aanzienlijk meer klanten.