Consumenten die online een ‘slim’ apparaat willen kopen, worden sinds kort vooraf beter geïnformeerd over software-updates. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is positief over de stappen die de grote winkelketens Bol.com, Coolblue en MediaMarkt hebben genomen. Duidelijker is geworden hoe lang consumenten in ieder geval updates zullen krijgen. Eveneens verbeterd is de informatie over de frequentie van de updates en wat voor soort updates de consument mag verwachten.
Volgens de ACM maakt dit dat de consument deze informatie kan meewegen in zijn aankoopbeslissing. Dit is belangrijk, omdat ‘slimme’ apparaten zonder updates onveilig en soms zelfs onbruikbaar worden. De ACM heeft grote online aanbieders van ‘slimme’ machines hierop aangesproken.
Steeds meer apparaten die consumenten gebruiken, zijn verbonden met het internet. Dit maakt dat zij toepassingen bieden die andere tools niet kunnen bieden. Die apparaten zijn met elkaar verbonden in het internet of things (iot).
De veiligheid van iot is een heet hangijzer. Door kwetsbaarheden in de hard- en software kunnen aanvallers snel toegang krijgen tot apparaten die aan het internet hangen. Via deze zwakke schakels raken dan hele netwerken besmet waar ze deel van uit maken. Met name beveiligingscamera’s zijn vaak niet of slecht beveiligd, laat staan dat updates mogelijk zijn. Deze hardware wordt doorgaans snel op de markt gegooid. Door de lage prijzen voelen fabrikanten zich gedwongen om concessies te doen aan de veiligheid. Dikwijls wordt bespaard op de processor. Als een apparaat nauwelijks rekenkracht heeft, kan geen sprake zijn van encryptie. Een verbod op onveilige iot-apparatuur lijkt voorlopig echter moeilijk haalbaar omdat zo’n maatregel de innovatie kan afremmen.