Het is maar aan welke it-organisatie u het vraagt. De ene partij adviseert om zoveel mogelijk van standaardoplossingen gebruik te maken en de ander schreeuwt maatwerk van de daken. Door deze tweedeling ontstaan misverstanden en onduidelijkheden in directiekamers. Toch zijn het de maatwerkoplossingen die juist nu een extra boost aan uw business kunnen geven.
Het veel gehoorde misverstand dat maatwerk duur zou zijn, is een gedateerde opvatting. Dat kunt u onder andere teruglezen in deze blog van applicatiebouwer Senet uit Eindhoven, met daarin zes duidelijke tips om de kosten van maatwerk te verlagen. Dit artikel komt ook voort uit een inspirerend interview dat ik recent had met Geurt Jan van Ek, directeur van Senet.
‘Het maatwerk van nu is compleet anders dan vroeger’, vertelde hij. Toen werd alles voor een klant compleet nieuw gebouwd en bestond er een grotere afhankelijkheid van leveranciers dan tegenwoordig. De maatwerkapplicatie-bouwers van nu kunt u vergelijken met Lego-bouwers. Zij pakken vanuit opensource-omgevingen kant-en-klare bouwblokken en knopen de functionaliteiten aan elkaar die uw organisatie nodig heeft.
Daardoor kan geredeneerd worden dat deze bouwblokken voor standaardonderdelen zorgen die op vele plekken al bewezen en getest zijn. Een tweede veel gehoord misverstand, namelijk dat er met maatwerk meer hiccups zouden zijn, is hiermee ook uit de wereld geholpen. Het echte onderscheid, om zich te differentiëren van de concurrentie, zit daarom veel meer in de laatste tien of twintig procent van de oplossing.
Anders zijn dan anderen
Uitdagend voor elke onderneming is om iets unieks te hebben en uniek te zijn. Producten en diensten lijken immers sterk op elkaar. Daarbij kunnen maatwerkspecialisten hun waarde bewijzen waardoor uw bedrijf anders dan anderen wordt en daarmee aantrekkelijker voor nieuwe klanten. Het kan bijvoorbeeld gaan om een specifieke planningstool binnen een industriële-applicatie waardoor u sneller kunt leveren dan concurrenten, maar ook om iets totaal anders zoals het compliant maken van een AVG-proces, waarmee klanten hun privacygegevens zelf invullen en er veel handmatige en foutgevoelige handelingen aan de organisatiekant voorkomen worden.
Er is nog een andere reden die pleit voor maatwerk. Bij een samen met de klant bedachte, succesvolle oplossing ligt er in veel gevallen ook een businesskans voor de klant. In deze situatie wordt gezamenlijk gekeken of het gemaakte eindproduct bij andere partijen is te lanceren. Deze ontwikkeling ziet u bijvoorbeeld veel terug binnen franchise- of dealerorganisaties. Het bedachte proces, of bijvoorbeeld de extra klantservice, is ook waardevol voor deze gelijksoortige bedrijven. Door op deze manier schaalgrootte te creëren, ontstaan kostenvoordelen en kan bijvoorbeeld een automerk net even een betere klantervaring bieden dan de concurrent. Doordat maatwerkapplicatie-bouwers ontwikkelen op grote platformen, zoals Microsoft Azure, kunnen beide partijen samen op de wereldwijde marktplaats van Microsoft belanden en nog meer exposure creëren voor de oplossing.
Uniek stukje maatwerk
Maatwerkspecialisten zijn er in overvloed, omdat nagenoeg elke organisatie (soms onbewust) in het verleden wel iets unieks heeft laten bouwen. Daarbij is continuïteit van het beheer van groot belang. Software is immers nooit af en een developer die je vraagt naar iets van vorig jaar te kijken zou het vandaag al compleet anders doen. Het advies, aan bedrijven die maatwerk overwegen, is daarom om allereerst te onderzoeken of de menselijke klik er is en uw business begrepen wordt. Ten tweede het advies om zekerheid te hebben over wat er met uw maatwerkapplicatie gebeurt als de desbetreffende partij om zou vallen. Let daarom ook op behaalde certificeringen. Binnen het informatiebeveiligingsbeleid van ISO 27001 komen bijvoorbeeld de broncodes in dat geval altijd uw kant op of is de continuïteit al op voorhand geregeld met een tweede partij als back-up.
Maatwerk, het anders dan anderen kunnen zijn in onzekere tijden, lijkt helemaal zo gek nog niet.