De komst van corona en de plots veranderde omstandigheden zijn een goede aanleiding om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Iedereen spreekt erover, maar slechts weinigen zetten door. Pak die kans, want dit is het moment, zegt directeur Ivo-Paul Tummers van data-adviesbureau Viqtor Davis.
Een wake-up call, zo noemt Tummers het afgelopen halfjaar. Ineens allemaal thuiswerken, de waardeketen die hapert, volop geopolitieke onzekerheden. Niet eerder werd zo snel duidelijk hoe afhankelijk organisaties zijn van technologie, medewerkers en leveranciers. Het is tijd om de zaak future-proof te maken, vindt de directeur. En dan het liefst met data.
Deze gekke periode is hét moment voor digitale versnelling, aldus de data-adviseur. Er zijn volgens hem een paar belangrijke factoren die samen een intrinsieke motivatie vormen om te transformeren. Het gaat enerzijds om een ingrijpende stelselwijziging waarin wetten en bedrijfseconomische randvoorwaarden veranderen, en anderzijds om toenemende behoefte en noodzaak van omnichannel en self service. Omnichannel definieert hij als het synchrone aanbod van diensten via meerdere kanalen zoals chat, app, site, telefoon en fysiek.
Nadat het kabinet in maart een lockdown had afgekondigd, beseften veel organisaties dat corona grote impact op hun bedrijfsvoering zou hebben. Velen voerden een impactanalyse uit op hun waardeketen om te zien waar de schoen knelt. Volgens Tummers heel slim, want daarmee werden zwakke plekken duidelijk en konden bedrijven beslissen om afhankelijkheden te verkleinen. Bijvoorbeeld door lokaler in te kopen en meer digitaal te ondernemen. ‘Zulke beslissingen gaan verder dan een aanpassing van een erp-systeem. Het raakt de primaire processen, de medewerkers, de manier waarop het bedrijf wordt geleid, het hele ecosysteem.’
Technologische innovatie
Om zich klaar te maken voor de toekomst, moeten organisaties inzien welke zaken de komende tijd zoal spelen. Uiteraard is technologische innovatie daarbij een bepalende factor, meent Tummers. ‘Of het nu gaat om de inzet van chatbots, de opkomst van digital twins, de doorbraak van iot of de uitrol van edge computing: er staat van alles te gebeuren.’
Het lijdt bovendien geen twijfel dat data in de nabije toekomst van doorslaggevend belang zijn, nog meer dan nu. Toch is het volgens Tummers een misperceptie dat je met een paar data scientists snel een oplossing hebt en dan klaar bent. ‘Het fundament moet op orde zijn, zoals de kwaliteit van data, gestandaardiseerde referentiedata, schone metagegevens. Dit is een proces van de lange adem en een voorwaarde om ermee aan de slag te gaan. Of het nu gaat om gestructureerde of ongestructureerde data, data on premise of elders, gestreamd of niet.’
Digital natives
Ook Generatie-Z gaat binnenkort een rol spelen. Deze jongeren, geboren na 1995, komen langzaamaan op de arbeidsmarkt. Tummers: ‘De digital natives weten niet anders dan dat alles digitaal is geregeld en slim is gekoppeld. Het zijn veeleisende mensen waarbij je niet meer kunt aankomen met silo’s van onsamenhangende bedrijfssystemen of een gefragmenteerde multichannel-oplossing.’
Tegenover Gen-Z staan oudere medewerkers met hun ingesleten werkpatronen en de directie met meestal weinig kennis van nieuwe technologie. En dat is volgens Tummers misschien wel de grootste uitdaging. ‘Er is een gat tussen de technologische visie en het personeel op de werkvloer. Er zijn nog te weinig digital natives. Hierdoor lopen vernieuwende initiatieven tegen weerstand op. Ze worden in het klein opgestart, maar voordat ze in productie gaan en worden aangesloten op bestaande bedrijfsprocessen, loopt het spaak.’
Afzonderlijke eilandjes
‘Medewerkers zijn vaak het obstakel’, aldus de directeur. ‘Het blijven afzonderlijke eilandjes, waarbij sommigen wel digitaal denken en anderen helemaal niet. Het is de uitdaging iedereen te motiveren om met nieuwe technologie nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en in te zetten. Pas als je medewerkers enthousiast zijn, wordt het interessant. Dat kun je bereiken met data storytelling, het slim visualiseren van informatie uit beschikbare datasets. Maak inzichtelijk wat je met data kunt doen. Het lastige is dat bestuurders hiervoor vaak geen budget over hebben.’
Bestuurders horen vijf tot zeven jaar vooruit te kijken, een langetermijnvisie te hebben. Zij zouden dus de urgentie van de digitale versnelling en de potentie van nieuwe technologie moeten inzien, vindt Tummers. ‘De vraag is of een organisatie er nu mee aan de slag gaat of pas later, als de concurrent er al mee werkt. Toon ambitie en durf vroeg in te stappen. Bedrijven die tien jaar geleden e-commerce wegwuifden, lopen nu ook achter de feiten aan.’
‘En zeg niet dat je toch al te laat bent om aan te haken’, besluit Tummers. ‘Je hoeft niet voorop te lopen om nu stappen te zetten. In elke sector zijn er challengers die de oude garde uitdagen met nieuwe processen en technologie. Maar dat betekent niet dat jouw organisatie aan de verliezende hand is. Er zijn nog volop kansen. Durf te doen en denk niet te klein.’
Viqtor Davis
Viqtor Davis is een bureau dat organisaties adviseert en ondersteunt bij hun digitale transformatie. Er werken ruim 350 mensen, die zich hebben gespecialiseerd in data science, strategie, governance, management en analytics. Hoewel het hoofdkantoor in Utrecht staat, is het adviesbureau actief in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en de VS. In India en Mexico staan ontwikkelcentra. Onder de klanten bevinden zich Unilever, Rabobank, Sligro, NN en de Belastingdienst.
Het artikel laat mijns inziens mooi zien waarom veel van dit soort initiatieven mislukken of veel langer duren dan verwacht.
Men begint met nieuwe technologieën en het loopt spaak op medewerkers en bestaande processen… is het niet handiger eerst eens te kijken waarom men werkt zoals men werkt en van daaruit te gaan kijken wat er veranderd en verbeterd kan worden? Dan maak je enerzijds iets waar behoefte aan is en anderzijds heb je je medewerkers meteen mee omdat ze zich gehoord en betrokken voelen.
PaVaKe,
Zoals Henry Ford al zei: “Als ik mensen gevraagd had wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.” Anders gezegd kun je als videotheek uiteindelijk niet meer videobanden uitlenen dan je in voorraad hebt, de gamechanger van streaming media gaat dus niet om de geleidelijke verandering waarbij je de nieuwe technologie gebruikt voor een ondersteuning van al je oude processen maar om nieuwe processen op basis van opkomende technologieën. Zeker zijn er dus nog veel afstemmingsproblemen tussen opkomende technologieën en de bestaande processen waardoor de verwachtingen aangaande de productiviteit bijgesteld moeten worden maar of het hier om ten halve gekeerd of ten hele gedwaald gaat hangt af van de verwachtingen.
Betreffende de digitale façade van e-commerce blijkt deze weinig waarde te hebben als achterliggende logistieke problemen de productivteitsgroei beperken, de digitale wereld raakt de fysieke wereld als ik sneller verkoop dan dat ik produceer omdat er dan een ‘backlog’ in de vraag ontstaat. Generatie Z kan achteraan gaan staan bij alle winkels want de ketenproblematiek in de echte wereld gaat niet om de medewerkers op afzonderlijke eilandjes maar om de organisatorische dijken tussen vraag en aanbod. Leuke anekdote in de lessen van de pandemie gingen om een tekort aan papier, toiletpapier welteverstaan.
onzekere tijden maar “Het is tijd om de zaak future-proof te maken, vindt de directeur. En dan het liefst met data.”. what a load of …
in onzekere tijden heb je data=ruis
Ow, je moet medewerkers niet om innovatie vragen want zij willen toch alleen maar snellere computers 😉
De wet van de afremmende voorsprong want voor je het weet heb je medewerkers.
Rutte zal het er mee eens zijn. Iedereen zelf verantwoordelijk, zolang ze maar bek houden en doen wat hij zegt.
Dino,
Le roi est mort, vive le roi! Want betreffende oude processen en nieuwe technologie zegt Rutte c.s. wel dat er fouten zijn gemaakt maar dat we gewoon moeten doen wat hij zegt. Zelf je contactonderzoek doen dus omdat ze in Den Haag veel beloven maar uiteindelijk altijd weer weinig leveren. Oja, ik denk dat momenteel veel beslissingen data-gedreven gedreven zijn hoewel er vragen te stellen zijn over het fundament van modellen. Digitaal denken is namelijk nogal zwart-wit. Zo heb je voor- en tegenstanders van een ambtelijke thuiswerkvergoeding en de vraag of je meer of minder salaris wilt is equivalent aan snellere paarden als je het denken wat abstracter maakt.