Het Duitse SAP gaat het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf Emarsys overnemen. Emarsys is gespecialiseerd in het bouwen van platformen voor omnichannel customer engagement. Daarmee kunnen bedrijven op verschillende manieren klantrelaties aanscherpen. Hoeveel SAP voor Emarsys betaalt, is niet meegedeeld.
De bedoeling van de software van Emarsys is om klantenervaringen en -contacten zo persoonlijk mogelijk te laten verlopen en relevant te houden, ook al gebeuren die volledig digitaal, bijvoorbeeld via de webshop, andere websites, sms, de smartphone of sociale media.
De technologie om dit soort klantenbetrokkenheid te verbeteren, is de afgelopen jaren enorm geëvolueerd, zegt SAP en Emarsys is in die tijd tot een van de beste leerlingen van de klas uitgegroeid. Reden waarom het in de kijker liep bij de Duitse gigant. Na de overname zal de technologie van Emarsys geïntegreerd worden in het eigen S/4 Hana-platform en samen worden gevoegd met de experience management-software van Qualtrics, een bedrijf dat SAP in 2018 overnam. Ondertussen heeft SAP plannen om Qualtrics naar de beurs te brengen.
Emarsys bedient nu zo’n vijftienhonderd klanten en heeft meer dan achthonderd werknemers in dertien kantoren. Die bevinden zich onder meer in Londen, Berlijn, Sydney en Boedapest. Het hoofdkantoor staat in het Amerikaanse Indianapolis. Na de overname wordt Emarsys een onderdeel van de afdeling Customer Experience van SAP. De acquisitie zal in het vierde kwartaal van dit jaar afgerond worden, als de mededingingsautoriteiten daar groen licht voor geven.