Meer dan 170.000 burgers, één procent van de Nederlandse bevolking, hebben de gratis Nationale AI-Cursus met goed gevolg doorlopen. Het bereiken van deze mijlpaal wordt vrijdag 9 oktober omlijst met de grootste diploma-uitreiking ooit.
Vanuit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Beeld in Hilversum wordt deze feestelijke (virtuele) bijeenkomst live uitgezonden. Alle 170.000 cursisten zijn uitgenodigd om digitaal – maar gezamenlijk – te vieren dat Nederland een stuk wijzer is geworden op het gebied van digitale vaardigheden.
Ook zal worden aangekondigd dat de Nationale AI-Cursus een vervolg krijgt. Initiatiefnemer Jim Stolze: ‘De doelstelling mag dan behaald zijn, de klus is nog niet geklaard. Ik heb afgelopen maanden met alle betrokken gesproken. Partijen als KPN, Samsung en Philips hebben ons aangemoedigd om door te gaan. De nieuwe doelstelling is nu vijf procent. En die nieuwe doelstelling gaan we bereiken door nieuwe content te maken.’ Met name de thema’s ai in de praktijk en de ethiek (maatschappelijke kwesties) moeten dan bijzondere aandacht krijgen. KLM heeft aangekondigd de AI Cursus ook te gaan promoten via het digitale entertainment aanbod tijdens intercontinentale vluchten.
Koningin Máxima
Jim Stolze, innovatiedeskundige en oprichter van het ai-ontwikkelbedrijf Aigency, is verrast door het succes: ‘Toen we ons in 2018 voornamen om een procent van de bevolking te bereiken, had ik niet durven dromen dat het al binnen twee jaar zover zou zijn. De steun van onder meer Koningin Máxima, vlogger Enzo Knol, de twaalf professoren en de top van het bedrijfsleven hebben écht voor een versnelling gezorgd. Ook zagen we dat zeker in het begin van de coronacrisis veel ’thuiswerkers’ op zoek gingen naar nuttige content. Veel aanbod was er nog niet en zaten wij helemaal klaar om die duizenden nieuwe cursisten te ontvangen op ons platform en in apps.’
De statistieken van de cursus maken duidelijk hoe het is gesteld met de digitale vaardigheden bij overheid en bedrijfsleven. Het bedrijf met de meeste deelnemers aan de cursus werd NS, gevolgd door KLM. Tijdens de crisis blijken dus veel NS’ers en KLM’ers hun tijd thuis nuttig te hebben doorgebracht. Ook KPN, AholdDelhaize, Hemmink, Philips, Port of Rotterdam, Kwx, Alliander en IBM lieten veel personeel deelnemen. Bij de banken ‘won’ Rabobank met ING als tweede en ABN Amro als derde. In de it werd het erepodium bezet door CapGemini, Ordina en Sysqa. Bij de adviseurs waren dat Deloitte, VKA en PwC. In de zorg was Radboud UMC leidend. Amsterdam UMC en UMC Groningen volgden.
Ook veel ambtenaren volgden de cursus. Bij de rijksoverheid kwamen de meeste deelnemers van de belastingdienst, gevolgd door politie en Rijkswaterstaat. Binnenlandse Zaken, Justitie en Infrastructuur waren de drie actiefste ministeries. Bij de gemeenten scoorde Amsterdam het hoogst. Den Bosch werd tweede en Rotterdam derde.
De Nationale AI-Cursus is een gratis online-programma dat op een toegankelijke manier de basisprincipes achter kunstmatige intelligentie (ai) uitlegt door middel van uitlegvideo’s van professoren, prikkelende stellingen en educatieve animaties. De cursus is geïnspireerd op het Finse Elements of AI.