Je ziet het steeds vaker terugkomen op de markt: abonnementen. Niet alleen op de sportschool of een tijdschrift, maar ook op scheermesjes, bloemen en maaltijdboxen. Bedrijven als HelloFresh en Amazon Prime spelen hier handig op in. Ook op de zakelijke markt is dit zichtbaar en wint het abonnementsmodel snel terrein. Maar wat zijn de voordelen van dit model en wat kun je er als bedrijf mee?
Populariteit van abonnementen
Abonnementen zijn populair, omdat de hedendaagse consument hiermee wordt ontzorgd. Je hoeft je geen zorgen te maken over bijvoorbeeld de boodschappen of je afvragen of er vanavond wel iets op tv is. Dit krijg je automatisch geleverd, door het abonnement. Voor bedrijven biedt het abonnementsmodel zekerheid in onzekere tijden en garandeert het een meer voorspelbaar en terugkerende omzetstroom. Daarnaast is de vaste klantrelatie een mooie basis voor cross- en upselling.
Trends op abonnement-gebied
Uiteraard zijn abonnementen aan mode onderhevig, dus ook hierin zie je verschillende trends.
- Alles-als-een-service. Ook bekend als Software as a Service, oftewel SaaS. Het product staat niet centraal, maar de totaaloplossing als dienst om in de behoefte van de consument te voorzien. Een bekend voorbeeld is het Microsoft Office softwarepakket.
- Duurzaamheid. In dit geval wordt de consument geen eigenaar van het product, maar gebruikt het en geeft het dan weer terug. De leverancier zorgt vervolgens voor recycling. Mud Jeans is hierbij een goed voorbeeld, met Lease a Jeans.
- Verschillende vormen van pricing. De consument zit tegenwoordig niet meer vast aan een maandelijkse betaling van een abonnement. Dit kan nog wel, maar ook betalen per use is in opkomst.
- Packaging. Je biedt de consument het abonnement in meerdere pakketten, waarbij de verschillende pakketten meer of minder opties heeft waar de consument gebruik van kan maken. Spotify is hierin een grote voorloper.
Ook op de zakelijke markt
Abonnementen alleen interessant voor praktische zaken, zoals een streamingsdienst? Zeker niet, ook op de zakelijke markt wint het abonnementsmodel aan terrein. Zo bestaan er abonnementen voor online boekhoudmodules, verwerking van de administratie of het doen van aangiften.
Werkzaam in de zakelijke dienstverlening?
Werk jij voor of ben je eigenaar van een bedrijf dat werkzaam is in de zakelijke dienstverlening? Wie weet is het aanbieden van een abonnement wel wat voor jou. Wil je weten hoe je dit aanpakt? Van 2 t/m 6 november organiseert bedrijfssoftwareleverancier Exact, Exact Live – the virtual edition. Tijdens dit evenement kun je onder andere deelnemen aan een sessie over het werken met abonnementen.
Experts en ondernemers aan het woord
Tijdens de sessie op 5 november vertellen deskundigen en ondernemers over hun ervaringen met het werken met abonnementen en proberen ze je te inspireren. Hierbij gaan ze in op zowel de voordelen als de valkuilen, en geven ze meer uitleg over de verschillende mogelijkheden en trends.
Ontmoeten, inspireren en kennis delen
Deze sessie is onderdeel van het uitgebreide programma van Exact Live, dat dit jaar verspreid over 5 dagen plaats vindt. Met sessies specifiek voor de zakelijke dienstverlener, de laatste productinnovaties, trainingen en inspirerende sprekers als Jan Peter Balkenende biedt Exact een interessant en veelzijdig programma. Bezoekers kiezen zelf welke sessies zij willen volgen. En dit alles online. Gelukkig betekent dit niet dat je geen kans krijgt om met andere bezoekers te netwerken of in contact te komen met deskundigen. Tijdens elke sessie krijg je de kans om vragen te stellen. Daarnaast kan je eenvoudig demo’s aanvragen en ontmoet je de partners van Exact op de virtuele beursvloer.
Meer weten?
Bekijk wat Exact Live jou te bieden heeft en schrijf je gratis in. Voor meer informatie, ga naar https://www.exact.com/nl/exactlive/programma/zakelijke-dienstverlening