Nog maar de helft van de gemeentewebsites is digitaal toegankelijk. Van alle 356 gemeentewebsites voldoet slechts 49 procent van de homepagina's aan de vastgestelde toegankelijkheidsrichtlijnen. Dat is een stijging van 26 procent ten opzichte van 2019.
Dat blijkt uit onderzoek van websitebouwer Stuurlui naar de digitale toegankelijkheid van Nederlandse gemeenten. Zeeland, Drenthe en Gelderland scoren het best, Groningen is het minst toegankelijk.
Sinds kort is digitale toegankelijkheid verplicht voor alle overheidsinstanties. Maar een kleine meerderheid is er nog altijd niet in geslaagd aan die eis te voldoen. En dat terwijl miljoenen Nederlanders één of meer beperkingen hebben. Denk daarbij aan mensen die doof of slechthorend zijn, (kleuren)blind, slechtziend, motorisch beperkt of laaggeletterd. Zij lopen regelmatig tegen belemmeringen aan bij het gebruik van digitale middelen.
Pionierswerk
Huub Krauth, lead developer bij Stuurlui: ‘Onduidelijke knoppen zonder beschrijving, complexe en drukke vormgeving, het ontbreken van ondertitels en felle kleuren zonder contrast kunnen het gebruik van een website flink beïnvloeden.’ Qua ontwerp, code en content valt volgens hem vaak veel te verbeteren.
Volgens Leonie Lafeber en Myriam Ruijten, contentmanagers gemeente Nijmegen, blijkt het treffen van maatregelen om de toegankelijkheid van een website te optimaliseren in de praktijk soms lastig. ‘Binnen de organisatie is veel pionierswerk te verrichten, collega’s zijn soms nog niet op de hoogte en begrijpen niet wat digitale toegankelijkheid allemaal betekent. Voor een grote organisatie is het ook een uitdaging om iedereen hierin mee te nemen.’
Het duo werkt aan bewustwording binnen de gemeentelijke organisatie en het vanzelfsprekend maken dat er al in een vroeg stadium over toegankelijke informatie wordt nagedacht. ‘Daarbij helpt het om uit te leggen dat toegankelijkheid niet alleen voor mensen met een beperking belangrijk is, maar als het goed wordt uitgevoerd is het gebruik voor iedereen makkelijker. Eigenlijk is het een grote digitale kwaliteitsverbetering.’
De vraag is natuurlijk welke helft slecht bereikbaar is: De linkerhelft of de rechterhelft? Beter Nederlands zou zijn: De helft van de gemeenten in Nederland heeft een slecht toegankelijk web site.
Hoe zit het met de overige overheids-websites?
En dan bedoel ik niet alleen de standaard rijks- en provinciewebsites, maar ook die van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen, tenslotte zijn die ook overheid.
Een aantal websites voldoen aan alle eisen betreffende de toegankelijkheid alleen blijkt het digitale loket een ‘Paarse Krokodil’ te zijn als het om de processen van dienstverlening gaat. Ik ben niet zo onder de indruk van twee gemeentelijke contentmanagers die lippendienst bewijzen aan een belastinggeld verspillende e-overheid als het om een digitale kwaliteitsverbetering gaat. Maar misschien komt dat door mijn ervaringen met e-loketten die procesmatig een façade van 1984 zijn als we kijken naar de realiteit van apps.
Algemeen wordt nauwelijks op WCAG richtlijnen gelet.
De meeste WordPress-sites zijn in alle opzichten een ramp, traag, te weinig kontrastrijk, te veel grafische effekten die niet bijdragen aan het geven van informatie, de zogenaamd “professioneel” bij elkaar geklikte standaard themes, door de plugins ook nog verwondbaar.
Het marktaandeel alleen maakt wp-gebruikers tot sitting ducks vele hebben geen idee hoe je een site beveilgd.