Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB wil dat reizigers op nieuwe manieren hun rit kunnen betalen, bijvoorbeeld met een barcode of bankpas. Om dit dit mogelijk te maken, doet de organisatie een beroep op Rubix uit Den Bosch. Dit bedrijf bouwt een integratieplatform waarmee de it-modernisering mogelijk wordt.
Het integratieplatform dat Rubix voor GVB ontwikkelt, maakt onder meer koppelingen met nieuwe betaalsystemen mogelijk, zodat passagiers niet alleen met een ov-chipkaart of met een los kaartje kunnen reizen. Ook zorgt het platform voor de integratie van informatie van andere vervoersorganisaties.
Het nieuwe platform kan met behulp van api-technologie (application programming interface) op gestandaardiseerde wijze communiceren met nieuwe functionaliteiten. Volgens de twee partijen verbetert hiermee de efficiëntie en maakt deze oplossing verdere innovaties mogelijk.
Ict als ruggengraat
Het platform is onderdeel van een groots plan om de ict-systemen te vernieuwen. In het recentste jaarverslag noemt het ov-bedrijf ict de ruggengraat van het ov-systeem. Voordat nieuwe betaaltechnieken mogelijk zijn, is vernieuwing van de ict-systemen en actualisering naar de huidige normen nodig, aldus de raad van commissarissen. Ook de logistieke processen en de planningssystemen krijgen nieuwe ict.
Bovenstaande projecten worden bekostigd uit een lening van vierhonderd miljoen euro die het bedrijf vorig najaar sloot bij BNG Bank (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) en NWB Bank (Nederlandse Waterschapsbank) voor de financiering van nieuw materieel, vastgoed, technische installaties en dus ict-systemen. Het is onbekend hoeveel geld is gemoeid met de opdracht aan Rubix.
Implementatie en training
De looptijd van de GVB-opdracht aan Rubix is tweeënhalf jaar. Er ging een aanbesteding aan vooraf. Behalve de ontwikkeling en implementatie van het platform verzorgt de dienstverlener ook de training van GVB-medewerkers.
Naar eigen zeggen is Rubix gespecialiseerd in digitale vernieuwingstrajecten waarbij de integratie van data, technologie en ecosystemen centraal staan. Er werken ongeveer zestig medewerkers. Onder de klanten bevinden zich BMW, Prorail, Schiphol, Brussels Airport, de politie, DUO en PostNL.