Voormalig Infotheek-topman Jordy Kool stapt als investeerder en adviseur aan boord bij FreshMinds. De nieuwe it-consultancy in Rijswijk richt zich op softwareontwikkeling, data science/engineering en cloud engineering. Oprichters Joas Schutte en Constantijn Verhagen laten het klassieke model varen waarbij het project leidend is. Projecten worden gezocht bij de specialisten in plaats van andersom.
Jordy Kool werkte tot 2018 als ceo bij Infotheek Group (Infotheek, Centralpoint, Flex it). Hij wist daar de omzet in negen jaar tijd van 55 naar 750 miljoen euro te tillen. In die periode stond hij dagelijks om vijf uur ’s ochtends op en werkte regelmatig door tot tien uur ’s avonds. Na problemen met zijn gezondheid ging hij het rustiger aan doen. Kool is ook investeerder in Clubsportive op de hoofdstedelijke Zuidas en andere gyms. Verder zit hij in ThinkCodex en Channel Engine.
De twee oprichters van FreshMinds, Schutte en Verhagen, komen van de Navara Groep uit Driebergen. Schutte: ‘Het is onze ervaring dat de it-specialist te vaak als een commodity wordt gezien. Te weinig betrokkenheid bij datgene wat hem of haar drijft, leidt tot voortijdig vertrek. Wij draaien het proces nu om. Wij zoeken de klant en projecten die bij de ambities en het groeipad van de specialist passen. Dat kan dus betekenen dat we nee moeten zeggen tegen bepaalde opdrachten. Door de consultant de kans te geven te werken aan opdrachten die hem of haar echt boeien, plukt iedereen daar de vruchten van en voorkomen we stagnatie van projecten.’