IBM heeft een Open Insurance Platform in de markt gezet waarmee verzekeraars voor hun administratieve processen verzekerd zijn van moderne technologie tegen lagere beheerkosten. In Nederland richt Big Blue zich met dit cloudplatform op de levensverzekeringsmarkt; recent werd Aegon als eerste klant binnengehaald. IBM gaat voor het verzekeringsconcern achthonderdduizend individuele levensverzekeringspolissen beheren waarbij de laatste polis in 2066 haar einddatum bereikt. Een gesprek met Patrick van den Bos over deze nieuwe propositie.
Wat is het idee achter het Open Insurance Platform?
Patrick van den Bos: ‘De term platform wordt op verschillende manieren gebruikt. In dit geval bedoelen wij het als businessplatform, niet zozeer als puur technologisch platform. IBM wil klanten helpen met bedrijfsprocesmatige oplossingen, ondersteund door technologie. Via ons Insurance Platform kunnen klanten hun bedrijfsvoering, administratie en polissen efficiënter uitvoeren. Het is meer dan technologie alleen, het gaat om de ontzorging.’
Dat klinkt mooi, maar wat behelst het?
‘Het Insurance Platform past in onze wereldwijde strategie waarbij we kijken hoe we specifieke ontwikkelingen in bepaalde markten slimmer kunnen ondersteunen. Het Insurance Platform richt zich daarbij op verzekeraars waarbij de aanpak per regio of land verschilt vanwege de nationale regelgeving. Voor de Nederlandse markt zetten wij in op levensverzekeringpolissen. Dat is een markt waarbij verzekeraars zoeken naar een toekomstvaste omgeving waarbij hun polissen tegen lagere en vaste kosten en een gegarandeerde kwaliteit tot het einde van hun looptijd worden beheerd.’
Msg.Life
Hoe kan IBM daarbij dan helpen?
‘Het gaat hierbij om zogenaamde ‘closed books’, producten die niet meer worden verkocht, maar die voor bestaande klanten nog jarenlang doorlopen. Het gaat om een krimpende orderportefeuille waarbij de kosten niet meer worden gedekt door nieuwe verkopen. Daarbij heeft De Nederlandsche Bank de verplichting opgelegd om tot en met de laatste polis een geloofwaardige oplossing te bieden. Die polissen lopen nog enige decennia en moeten tot in lengte van dagen worden beheerd en uitgekeerd. Bijkomend probleem is dat de experts op dit vlak met pensioen gaan.
Tel daar nog eens de onvoorspelbaarheid van de techniek in de komende jaren bij op, plus de steeds veranderende wet- en regelgeving en je begrijpt dat dit wel een vraagstuk is voor verzekeraars. Wij bieden uitkomst door de polis-administratie over te nemen en dat op ons platform te draaien tot het einde van de looptijd. Met de garantie op kennisbehoud, up-to-date-technologie, wet- en regelgeving-aanpassingen en lagere kosten per polis. Dat zijn elementen die het voor verzekeraars interessant maken om te kiezen voor outsourcing.’
Waar bestaat het Insurance Platform uit?
‘Voor de businessprocessen van ons platform werken we samen met onze Duitse partner Msg.Life. Dat is een ervaren leverancier van onder meer software voor het administreren van levensverzekeringen. Net als IBM is Msg een internationaal opererend bedrijf en op basis van goede ervaringen in een aantal eerdere trajecten in het buitenland hebben we nu ook voor samenwerking in Nederland gekozen.
De Msg-software draait in de IBM Public Cloud. Die omgeving passen we steeds aan de laatste stand der techniek. We hebben bewust gekozen voor ons platform en niet voor een andere publieke cloud- of hybride omgeving. Om de toekomstvastheid te waarborgen willen we zelf de technologie kunnen kiezen. Zo gebruiken we de containeroplossing Red Hat Open Shift om in staat te zijn cloud-agnostisch te werken. Wij zijn eigenaar van het platform. Dat is voor klanten zoals Aegon ook inzichtelijk. Nogmaals, de technologie is geen doel op zich maar een middel om een bepaald doel te bereiken, in dit geval het kunnen servicen van polis-administraties.’
Aegon
De levensverzekeringspolissen van Aegon draaien in een mainframe-omgeving; de polis-administratie is door de verzekeraar zelf ooit geschreven. Voor de migratie naar het nieuwe IBM-platform is drie jaar uitgetrokken. In 2021 gaat de eerste groep van 86.000 polissen over naar het nieuwe systeem. Daarna volgt de rest. Verder zijn er plannen om het platform uit te breiden met robot process automation (rpa): een virtuele assistent neemt dan eindgebruikers aan de hand om zelf data in te voeren.
Migratie
Welke migratie-aanpak hanteren jullie?
‘De polissen worden gemigreerd van de huidige systemen van de verzekeraar naar het nieuwe platform. Dat doen we samen met Msg. Waar het op neerkomt, is dat de polis, zoals die is geadministreerd in het oude systeem, precies dezelfde waarde moet vertegenwoordigen in het nieuwe systeem. Daar zitten ingewikkelde algoritmes achter. Het lijkt op een lift & shift-aanpak, maar is het niet. Bij Aegon hebben we eerst in een proef ervaring opgedaan door verzekeringsproducten in kleine plukjes over te zetten naar de Msg-software. We hebben toen vastgesteld dat de migratie-aanpak werkte.’
Hoe groot is de markt van levensverzekeringspolissen in Nederland?
‘Bij Aegon gaat om achthonderd duizend polissen; in totaal zijn er zeven miljoen soortgelijke levensverzekeringspolissen. Er zijn dus ook andere verzekeraars die kampen met hetzelfde continuïteitsvraagstuk rond kennisbehoud en het bijblijven met de technologie over een lange periode. Daar zitten een paar grote verzekeraars à la Aegon tussen en een aantal kleinere. Maar het Insurance Platform is voor elke partij bruikbaar. Die potentiële schaalgrootte maakt dat we de kosten makkelijker kunnen dragen dan een verzekeraar die in zijn eentje moet investeren in verouderde it-systemen.
De deal met Aegon heeft de interesse van andere verzekeraars gewekt. We kijken ook met een schuin oog naar de Belgische markt. Daar is een vergelijkbare problematiek zichtbaar, alleen daar is de wetgeving weer anders. Maar eerst richten we het vizier op de Nederlandse markt.’
Toekomstscenario’s
Stel, al is het haast niet voor te stellen voor een bedrijf met zo’n lange staat van dienst in de it, dat IBM over een aantal jaren niet meer in de huidige vorm bestaat, bijvoorbeeld door een overname. Zijn daar afspraken met Aegon over gemaakt?
‘Ja, niet per individueel contract maar er ligt een commitment dat de allerlaatste polis nog geservicet wordt. Zelfs in het geval IBM niet meer in de huidige vorm zou bestaan. En andersom zijn er ook afspraken gemaakt mocht er iets met Aegon gebeuren. In de contracten nemen we dit soort toekomstscenario’s met oog op eventuele marktontwikkelingen mee. En, zoals je zult begrijpen, maken we met klanten ook afspraken over back-upvoorzieningen en het opvangen en afhandelen van storingen.’
In de business process outsourcing (bpo)-deal met Aegon zijn jullie ook overeengekomen dat de betrokken medewerkers (71 vaste medewerkers en een dertigtal inhuurkrachten) naar IBM zijn overgestapt. Is dat een standaardonderdeel van de aanbieding die jullie aan verzekeraars doen?
‘Nee, we kijken per klant wat de propositie wordt. Dat hangt af van hoeveel mensen er nog betrokken zijn bij de polisadministratie en hoe dat intern is georganiseerd.’
Patrick van den Bos
Patrick van den Bos werkt bijna 25 jaar bij IBM. De laatste jaren is hij binnen de divisie Global Business Services verantwoordelijk voor de verzekeringstak in Nederland. Hij heeft hiervoor met collega’s het IBM Insurance Platform opgezet.