De gemiddelde Nederlandse volwassene staart volgens onderzoek maar liefst 45 jaar van zijn leven naar een beeldscherm. We zijn jaarlijks meer dan 6180 uur per jaar kwijt aan het kijken naar onze telefoons, computers en televisies. In een volwassen mensenleven komt dat overeen met een schokkende 395.562 uur, oftewel bijna 45 jaar.
Dit blijkt uit onderzoek onder tweeduizend Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 82 jaar in opdracht van contactlenzenfabrikant Vision Direct.
Meer dan drie en een half uur per dag wordt besteed aan het kijken naar tv-schermen, vier uur aan staren naar laptops, en drie uur en 26 minuten naar telefoons. E-readers en spelcomputers tellen ook mee bij de dagelijkse schermtijd van een volwassene en brengen het tot een totaal van iets minder dan zeventien uur per dag. Het lijkt erop dat de deelnemers hun schermtijd enigszins hebben overdreven. Immers, als je zeventien uur naar een scherm kijkt en ook nog acht uur slaapt, kom je al aan een dag van vijfentwintig uur. De onderzoeksresultaten passen dan ook opvallend goed in het straatje van de contactlenzenfabrikant die aangeeft dat het verzorgen en het regelmatig laten controleren van je ogen belangrijk is.
Ruzie en schuldgevoel
Deelnemers geloven overigens dat minder dan de helft van de tijd die ze aan deze apparaten besteden productief is. Desondanks gaf 50 procent toe dat ze niet zouden weten wat ze moeten doen zonder hun schermtijd, vooral tijdens de huidige sociale afstandsmaatregelen. Bijna een vijfde van de ondervraagden, vijftien procent, zou zelfs zo ver gaan om te zeggen dat ze zich angstig voelen als hun telefoon te lang weg is.
De gemiddelde volwassene kijkt binnen twintig minuten na het wakker worden naar een scherm – waarvan bijna een vijfde zelfs binnen vijf minuten. Naast de fysieke impact van aanzienlijke schermtijd op de ogen blijkt uit het onderzoek dat het ook een effect kan hebben op relaties en gezinstijd. Een derde van de mensen in relaties heeft ruzie gehad met hun partner over de tijd die zij besteden aan het staren naar beeldschermen. Een op de vier ouders denkt dat hun kinderen te lang aan hun spelcomputer of telefoon zitten vastgeplakt, en een vijfde vindt het een uitdaging om hun schermtijd onder controle te houden. Nog eens negen procent voelt zich schuldig over hoeveel tijd hun nakomelingen besteden aan het kijken naar tv’s of computers. Maar bijna de helft voelt zich hypocriet omdat ze hun kinderen vertellen korter achter hun scherm te zitten, terwijl de volwassenen in huis net zo schuldig zijn.
Tijd besteed per apparaat volgens onderzoek
Dagelijks | Jaarlijks | ||
Telefoon | 3 uur 26 min | 1253 uur 6 min | |
Laptop | 4 uur 1 min | 1488 uur 5 min | |
TV | 3 uur 35 min | 1307 uur 54 min | |
E-reader | 1 uur 37 min | 590 uur 5 min | |
Tablet | 2 uur 10 min | 790 uur 50 min | |
Spelcomputer | 2 uur 07 min | 772 uur 35 min | |
Totaal | 16 uur 56 min | 6180 uur 40 min | |
Wordt tijd voor de neurolink van Ellon Musk
Het meest schokkende is, dat kennelijk het moderne mobieltje 45 jaar geleden is uitgevonden en iedereen meteen vanaf het begin is begonnen met kijken.
Of nog anders: er zijn mensen die meer dan 24 uur per dag op hun mobieltje kijken, onafgebroken.
Of hebben we hier te maken met statistiekemerds die 2 zien en dan meteen de uitkomst 10 roepen?
Is dat zo vreemd waar tv, pc en boeken versmelten?
Volgens mij weer zo’n onderzoek met als enig doel indirekte reklame voor Vision direkt.
Ik vermoed dat de cijfers zo moeten worden gelezen:
– De mensen die een e-reader bezitten en deze regelmatig gebruiken doen dat gemiddeld 1:37 uur per dag.
– De mensen die een spelcomputer bezitten en deze regelmatig gebruiken doen dat gemiddeld 2:07 uur per dag.
Etcetera voor de laptop, tablet en televisie. Steeds meer jongeren hebben geen televisie. Daar heb je ook geen tijd voor, als ze zo lang met telefoon en laptop bezig bent.
Toch eens kijken in de ‘onderzoek’ of het ook de totale schermtijd per persoon heeft gemeten, ongeacht het gebruikte apparaat.
Als ik op de bank zit en een bak koffie drink dan zie ik het tv-scherm, uit of niet, is dat “schermtijd”?
Je kunt vandaag de dag met een uitkomst in je hand op ieder gebied het passende onderzoek kopen, de noemde we vroeger reklame.