Minder verkeersdoden, minder uitstoot en toegankelijker vervoer. De potentie van zelfrijdende voertuigen is enorm. Om deze te benutten, moeten fabrikanten en wetgevers eerst nog wel tal van ethische hobbels nemen. Dat concludeert de Europese Commissie (EC) in een rapport.
Wie is verantwoordelijk bij botsingen door een auto die niet door een mens wordt bestuurd? Hoe zorgen we ervoor dat data van de auto altijd ethisch verantwoord wordt gedeeld? Lopen voetgangers en fietsers meer gevaar met zelfsturende auto’s op de weg? Het zijn vragen waarvan de antwoorden niet helder zijn.
Hoog tijd voor meer ethische afwegingen, vindt de Europese Commissie dan ook. De ambtenaren doen twintig aanbevelingen voor verdere ontwikkeling en gebruik van autonome voertuigen. Ze sluiten aan bij de principes van bestaande EU-verdragen en het handvest van de grondrechten uit 2000.
Categorieën
In het rapport worden de ethische aanbevelingen ingedeeld in drie categorieën: veilig verkeer, ethiek bij de inzet van data en algoritmes, en verantwoordelijkheden. Ze zijn bedoeld voor fabrikanten, beleidsmakers en onderzoekers. In totaal zijn er twintig aanbevelingen, waarvan de meeste voor zich spreken.
De lijst met aanbevelingen begint met een objectieve meetmethode om de relatieve veiligheid van autonome voertuigen te vergelijken met die van traditionele auto’s. Andere aandachtspunten op de lijst zijn het centraal stellen van het gedrag de gebruiker bij het ontwerp van auto’s en interfaces, duidelijke standaarden voor tests op de openbare weg, en zelfs het herzien van bestaande verkeersregels.
Audits
De commissie adviseert om de algoritmes van autonome voertuigen objectief te beoordelen om te voorkomen dat ze leiden tot ongewenste handelingen. Dergelijke audits zouden kunnen leiden tot best practices en standaarden op dit gebied. De algoritmes moeten bovendien transparant en toegankelijk zijn en daardoor te controleren op privacy en onjuist gebruik.
Het rapport van de Europese Commissie is hier als pdf te vinden.