Een kwart van de mkb’ers beschikt niet over een eigen website. Dit komt doordat de noodzakelijke basisvereisten ontbreken. Ruim de helft (55 procent) van de mkb-bedrijven die een website wilde bouwen, heeft bezuinigd op online-initiatieven.
Dat blijkt uit onderzoek van Sortlist, aanbieder van een marktplaats in de marketingsector, dat de digitalisering van vijfhonderd mkb-bedrijven in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België in kaart heeft gebracht.
Nederlandse mkb-bedrijven doen het qua digitalisering goed in vergelijking tot de landen België, Frankrijk en Spanje. In die landen beschikt respectievelijk 42 procent, 34 procent en 33 procent niet over een bedrijfswebsite. Nederland staat vlak achter koploper Duitsland, waar 22 procent niet online vindbaar is via een eigen website.
Verder blijkt uit de studie dat 38 procent van alle mkb-ondernemingen van mening is dat de website mobielvriendelijk(er) moet zijn. In Nederland ligt de focus sterk op een mobielvriendelijke website: ruim de helft (51 procent) wil hun website hier op aanpassen.
Een tweede topprioriteit van mkb’ers is kwalitatieve contentcreatie (28 procent). De reden hiervoor is dat mkb-bedrijven dankzij content het vertrouwen van hun klanten kunnen vergroten, de conversie van hun website kunnen verhogen en nieuwe bedrijfsmodellen kunnen ontdekken. Tot slot overweegt slechts zeventien procent van de bedrijven om hun website te verbeteren op het gebied van seo.
Flitspeiling digitalisering
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) bracht eerder deze maand het onderzoekrapport ‘Flitspeiling digitalisering MKB’ uit. Dit onderzoek geeft inzicht in de houding van mkb-ondernemers ten aanzien van nieuwe digitale technologieën, de belemmeringen die mkb-bedrijven ten aanzien van nieuwe digitale technologieën ervaren en de knelpunten waar mkb’ers tegenaan lopen met de snelle opschaling van digitalisering veroorzaakt door corona.
Enkele bevindingen zijn dat mkb’ers voornamelijk digitalisering inzetten om data op te slaan en interne processen te optimaliseren. Zo past momenteel 75 procent van de mkb-ondernemingen digitalisering toe bij de administratie. Belemmeringen zijn de afhankelijkheid van een systeem, de veiligheid van data en het gebrek aan de juiste kennis en/of ondersteuning.
Gevraagd naar de knelpunten door de snelle opschaling van digitalisering door corona, ervaart de helft van de ondernemers het anders werken door de coronacrisis als (zeer) positief. Een derde zegt dat de crisis zelfs leidt tot een voordeel in de digitalisering van de onderneming.