Helpdesks hebben het veel drukker gekregen met de enorme toename van het aantal thuiswerkers. Nogal abrupt zijn bedrijven nieuwe apps gaan gebruiken zonder dat medewerkers voldoende training kregen. Soms zijn de wachttijden lang. Mede een reden voor medewerkers om thuis aan hun kinderen hulp te vragen.
Hoe gebruik je software voor videovergaderen, hoe verstuur je e-mails naar een groot aantal geadresseerden en hoe gebruik je antivirussoftware? Allemaal vragen die op helpdesks afkomen. Maar als volwassenen te lang moeten wachten, schakelen ze hun kinderen in. Die zijn vaak verbazingwekkend handig met nieuwe technologie. De Britse it-opleider Prolifics Testing vroeg 2.663 teenagers in de leeftijdsgroep van dertien tot achttien jaar met welke online-taken ze het meest door hun ouders werden opgezadeld.
71 procent van de teenagers zegt wel eens ‘technische problemen’ te moeten oplossen. Ook bij het opzetten van een Zoom- of Skype-vergadering, Whatsapp groeps-videocall of groeps-chat worden ze vaak ingeschakeld. Het bewerken van video’s is ook zo’n onderwerp waar jongeren beduidend handiger mee zijn.
Tot zover het rapport. Onvermeld blijft dat het inschakelen van de eigen familie ook risico’s inhoudt. Kinderen vergeten vaak dat voor zakelijk gebruik andere regels gelden dan voor privé. Neem bijvoorbeeld die wijkverpleegster die wonden bij cliënten thuis moest behandelen. Ze werd daarbij telefonisch ondersteund door een wondexpert op afstand. Wonden zijn vaak lastig te beschrijven. De wijkverpleegster vertelde haar zoon over dit probleem. En die wist meteen een oplossing: neem de wonden op met TikTok en deel de beelden met de expert in het ziekenhuis. De zoon maakte voor zijn moeder een TikTok-account aan en koppelde dat aan zijn eigen smartphone. Aangezien hij was vergeten dit account uit te schakelen, verschenen de filmpjes ook op zijn eigen telefoon.
Een voorbeeld van een situatie waarbij een professionele it-helpdesk dit soort excessen kan voorkomen. Privacy en security komen snel in gevaar. Gebruik je kroost daarom niet voor elk probleem. Maar voor vragen over bijvoorbeeld het gebruik van hashtags op social media kan je best bij hen terecht.
jaja, je kinderen voor de houtjetouwtje tikkietokkie oplossing
#avgwaanzin #avgwaarheid #overaltegen #gelehesjesiq
tja mijn vrouw zou mij ook vragen ipv de hell-desker van haar werkgever die je van het kastje naar de muur stuurt in hun ticket-systeem en met one-liners calls afsluiten zonder te controleren of de oplossing daadwerkelijk wel werkt. ikzelf heb ook zo een club bij mijn werkgever. heb regelmatig calls langer dan 3w open staan met geen enkele reactie en moet er weer achteraan bellen en drammen voor dat een bekend bugje van hun website weer omzeild kan worden. ik begrijp het wel dat je dan iemand in de buurt vraagt want vaak zal het niet slechter zijn dan die 30 min wachten voor niets aan een telefoon. ik vervloek niet de hell-desker, ik vervloek dat short-sighted management die deze mensen dwangmatig dit soort dingen laten doen met PKIs die als tang op varken slaan. en oh wat zijn ze verbaasd als er dan ‘ineens’ bovenom via de boom eens een stevig gesprek gestart wordt.
Dit artikel is toch wel een beetje preken voor eigen parochie..
De praktijk: ’s avonds om 2030 uur of later zijn helpdeks niet of slecht bereikbaar, als je al iemand te pakken krijgt in het eerste contact met een helpdesk word je niet zelden behandeld alsof je voor het eerst een draadloze muis in de handen houdt.
Vervolgens kan deze persoon 9 van de 10 keer niet gelijk adequaat helpen (want is uiteindelijk ook geregeld maar een student met bijbaan die de telefoon aanneemt, geen expert).
Het alternatief om even een familielid (puberzoon/dochter) te vragen is dus niet zelden vele malen efficiënter.
kinderen kunnen we beter inzetten, in de auto te wassen, het eten te maken, boodschappen te doen, schoonmaken van het huis…….hoewel, misschien dat kids beter lekker buiten moeten gaan spelen……als je als volwassen eindgebruiker de meest banale werkzaamheden niet kan uitvoeren op een computer, rijst bij mij eerder een andere vraag….
Natuurlijk is de vakkennis aangaande privacy en security bij bepaalde beroepsgroepen minder goed ontwikkeld maar sommige excessen doen inderdaad vermoeden alsof er advies gevraagd is aan kinderen. Maar een verpleegkundige die voor wondherkenning TikTok gebruikt doet me toch in eerste instantie twijfelen aan de kwaliteit van onze zorg.