Axians zet het low-code-platform van Outsystems in om zijn erp-oplossingen snel aan te kunnen vullen met voor klanten op maatgesneden functionaliteit. Een van de sectoren waar de ict-dienstverlener dit toepast, is de aardappelen-, groente- en fruit (agf)-sector. De recentste klant daar is de Veiling Zaltbommel.
Axians heeft de Veiling Zaltbommel voorzien van een nieuw enterprise resource planning (erp)-systeem. Het gaat om I-Fresh, een op de aardappelen-, groente- en fruit (agf)-sector toegesneden erp-pakket, gebaseerd op Microsoft Dynamics Business Central. Bijzonder is dat de ict-dienstverlener het low-code-platform van Outsystems heeft gebruikt voor het ontwikkelen van vier add-ons.
Veiling Zaltbommel had een AS/400-maatwerksysteem van Lansa (onderdeel van de Amerikaanse softwaregroep Idera) draaien dat rijp was voor vervanging. De keuze voor een nieuw erp-systeem om de bedrijfsvoering te ondersteunen, viel na een selectietraject op Axians met het I-Fresh-platform.
Low-code
Bij de inrichting van het nieuwe systeem zijn er nog vier extra applicaties gebouwd die relevante data uit het erp-systeem ontsluiten voor de aangesloten telers en kopers. Het gaat om een leveranciers-, klant- en beheerportaal en een kwaliteitscontroleapplicatie. De portalen bieden de mogelijkheid tot teeltregistratie inclusief aanvoer-, gewasbeschermingsmiddelen- en bemestingsregistratie. Ook zijn alle documenten en certificeringen digitaal beschikbaar. De kwaliteitscontroleapplicatie is bedoeld voor kwaliteitscontrolemedewerkers die de geleverde producten keuren.
Via de portalen leggen leveranciers en klanten contact met de veiling en krijgen zij actueel inzicht in gegevens over financiën, kwaliteit van goederen en keuringen. Deze waardevolle informatie kan leiden tot meer opbrengst voor telers en aantrekkelijker prijzen voor de kopers. Betere data leiden tot meer winstgevendheid en een betere bedrijfsvoering, aldus Axians.
Extensies
Opvallend is dat de automatiseerder het ontwikkelen van deze add-ons niet binnen het I-Fresh-platform heeft gedaan maar als op zichzelf staande extensies, gebouwd met behulp van het low-code-platform van Outsystems. ‘Business Central is het fundament van de oplossing; de bekisting eromheen hebben we met low-code gedaan. Dat had ook vanuit Business Central gekund, maar het voordeel van low-code is de snelle en visuele applicatieontwikkeling, wat ons in staat stelt snel vrij eenvoudig nieuwe features te implementeren’, zegt Raymond Langeveld, klantmanager bij Axians.
‘Bovendien staat in de architectuur de erp-kern los van de extensies, dus ook bij updates’, vervolgt hij. ‘Er ontstaat geen breiwerk meer van een kern-erp en bijbehorende applicaties.’ Het low-code-platform van Outsystems is niet alleen ondergebracht bij de Veiling Zaltbommel, Axians heeft het inmiddels ook ingezet om add-ons te maken bij andere klanten.
Nieuwe erp-trajecten
In de agf-markt zijn marges en timing heilig. Nieuwe erp-oplossingen bieden actuelere inzichten en minimaliseren fouten waardoor bedrijfsprocessen verbeteren en er betere marges te behalen zijn, zegt Langeveld. Hij schat dat er jaarlijks zo’n twintig tot vijfentwintig selectietrajecten op de markt komen. Naast een verouderd erp-pakket vormt het handmatig uitvoeren van foutgevoelige onderdelen een aanleiding om zo’n traject te starten. Denk aan werkstromen rond een Excel-oplossing. Langeveld merkt ook dat agf-bedrijven steeds vaker overstappen op een cloud-omgeving als toekomstvast platform. In sommige gevallen biedt cloud-erp een oplossing voor het wegvallen van kennis over het erp-pakket doordat sleutelgebruikers met pensioen gaan.
Voor Axians is Schouw Informatisering in de agf-markt de meeste geduchte concurrent. Daarnaast zijn onder meer de it-bedrijven FreshERP, Profix, RPO, Greencommerce en Cegeka actief, afhankelijk van de grootte van de agf-organisatie.
Erp-smaken
Axians heeft een aantal erp-smaken in het portfolio. Zo zijn er twee business units die op Exact gebaseerde oplossingen aanbieden voor ict-bedrijven en voor de rijksoverheid. Ook zijn er twee business units die pakketten, geënt op Microsoft Dynamics Business Central, verkopen: een voor de zorg en de ander voor de maakindustrie (I-Make) en de agf-sector (I-Fresh).
Ten slotte is er nog de ‘good old’ IBM AS/400-tak die al heel lang een vijftigtal klanten bedienen met softwarepakketten hiervoor. Raymond Langeveld: ‘Het is een stabiel pakket; af en toe stapt een klant over op een modernere oplossing, zoals recent Hordijk Verpakkingen met de keuze voor I-Make.’