Ruim de helft van de thuiswerkers vindt het nu net zo gemakkelijk om online te overleggen als op kantoor face-to-face. Digitale manieren van communiceren zijn sinds maart snel gemeengoed geworden. Ze functioneren goed voor snelle en gemakkelijke communicatie met collega’s, klanten en andere relaties.
Dat blijkt uit een onderzoek naar de beleving van thuiswerken in tijden van corona. Verantwoordelijk voor de studie is Moneypenny in samenwerking met prof. dr. Pascale Peters (Nyenrode Business Universiteit) en onderzoeker Martine Coun (Open Universiteit).
Ruim een kwart van de respondenten ervaart zelfs nauwelijks verschil in de beleving tussen online- en fysieke communicatie. Daar staat tegenover dat sociale contacten worden gemist en sommigen zelfs een gevoel van sociale isolatie ervaren.
Sinds maart werken de deelnemers aan het onderzoek tachtig procent van hun uren vanuit huis. Werkten de respondenten voor de coronacrisis gemiddeld elf uur per week thuis, momenteel is dat ruim dertig uur. In korte tijd heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden in de manieren van samenwerken en communiceren. Niet alleen met collega’s, maar ook met klanten en externe relaties wordt nu online gecommuniceerd. Gemiddeld communiceren respondenten drie uur en 22 minuten per dag online. Twintig procent van de respondenten is met vijf uur of meer per dag grootverbruiker van online-communicatie.
Aan het onderzoek werd door 412 respondenten deelgenomen, waarvan zeventig procent werkzaam is bij grote organisaties (meer dan vijfhonderd medewerkers).