De toepassing van virtual reality, robotics en andere geavanceerde technologie in het voortgezet onderwijs wordt geremd door gebrekkige kennis onder docenten. Ook de aanschafkosten zijn een struikelblok. Dit blijkt uit onderzoek dat HP vandaag presenteert.
Leraren in het voortgezet onderwijs hebben te weinig technologische kennis om geavanceerde technologie toe te passen op school. Dat vindt zeventig procent van de beslissers in het voortgezet onderwijs. De docenten worden bovendien te weinig begeleid en ervaren te weinig tijd om technologie te integreren in het curriculum.
Uit het onderzoek blijkt evenwel dat een grote meerderheid van scholen de inzet van geavanceerde technologie als belangrijk beschouwt. Het stelt hen in staat lesstof te personaliseren, waardoor leerlingen meer geboeid blijven en ze de materie beter onthouden. Met behulp van bijvoorbeeld virtual reality, robotics, digitale creatieve software en programmeersoftware bereiden ze de leerlingen voor op toekomstig werk. Scholen kunnen zich met dergelijke technologie bovendien onderscheiden van andere onderwijsinstellingen.
Lockdown
Volgens onderwijstrendwatcher Dieter Möckelmann zorgde de corona-lockdown ervoor dat scholen gedwongen met nieuwe technologie aan de slag gingen. De technologie bestond al langer, maar ineens moesten docenten er wat mee doen. De persconferentie van 15 maart was wellicht de grootste game changer in het onderwijs ooit, zegt hij.
‘In het onderwijs is sprake van een vast bioritme’, vertelt Möckelmann. ‘Daarbij werken veel scholen en docenten volgens vaste stramienen. Dat geeft rust, want je weet wat je krijgt. Tot corona was het een uitdaging om het eens anders te doen. Je moet echt uit je comfortzone om met technologie aan de slag te gaan. Na 15 maart hadden ze geen keuze meer. In korte tijd moesten ze onderwijs simuleren zodat het op afstand kon.’
Hybride onderwijs
Nu is het de vraag of scholen de transitie voortzetten of liever terugkeren naar de situatie van voor de lockdown, aldus de trendwatcher. Hij denkt dat de transitie voorgoed is ingezet. ‘Hoe ziet het onderwijs er nu uit? Nu alle informatie en lesmateriaal in de cloud staat, gaan we naar een open, flexibele hybride onderwijsomgeving. Dus zowel fysiek als digitaal.’
Om de transitie op gang te houden, moeten scholen worden geholpen. Volgens Möckelmann begint dat bij de docenten. ‘Zij moeten hybride les kunnen geven en voldoende kennis van de diverse technologieën hebben. Pas daarna komt de leerling.’
Aanschafkosten
Geavanceerde technologie komt met een prijskaartje. Uit het onderzoek blijkt dat zestig procent van de ondervraagde beslissers in het voortgezet onderwijs de aanschafkosten van software en hardware als belemmering ziet bij de toepassing van technologie. Volgens het rapport speelt daarbij de grootte van de onderwijsorganisatie geen rol.
Er bestaan tegenwoordig andere betalingsconcepten om de financiële druk bij scholen te verlichten, vertelt Rob Idink. De managing director van HP Nederland wijst op it-as-a-service, waarbij scholen dus per maand en per gebruik betalen. Het is volgens hem ook een kwestie van prioriteiten stellen. ‘Hoe gaan scholen om met investeringen, wat vinden zij het belangrijkste? Een school kan een duidelijke keuze maken, ook om zich te profileren ten opzichte van andere scholen. En er zijn diverse subsidies voor de inzet van technologie als middel tot beter en creatiever onderwijs.’
Samen met enkele partners ontwikkelde HP het Learning Lab. Dat is onder meer bij het Amstelveen College in gebruik genomen. Het lab integreert geavanceerde technologie in het lesprogramma. Volgens Idink is het niet alleen voor leerlingen waardevol. ‘Het Learning Lab kan docenten helpen bij het wegnemen van technologische onzekerheid en kennisachterstand. Leraren gaan er zelf mee aan de slag. Als je het in de praktijk ondervindt, gaat het echt bij je leven.’
Heb nu de nodige bright spaces en blackboards mogen ervaren en we zijn zeker geen digibeten hier aan de uni. Technologie verblind en is magie voor velen : de ene krijgt angst ervoor, de andere krijgt roze brilletjes perspectief. Er bestaat zoiets als techno-optimisme. Wees daarvan bewust voordat er weer iemand gaat dromen dat alles met een iPad goed gaat komen: een deel van de doelgroep ben je zowiezo kwijt omdat die techno angst hebben.
Ik werd als ouder verplicht om in de onderbouw van het voortgezet onderwijs een iPad aan te schaffen omdat de digitale lesstof niet platform onafhankelijk aangeboden werd. Vervolgens werd ik verplicht om in de bovenbouw ook nog een HP notebook aan te schaffen. En uiteindelijk werd ik verrast met een teleurstellende kwaliteit van de digitale lessen die als gevolg van de pandemie gegeven werden omdat ondanks alle technologie de lesstof niet geschikt was voor onderwijs op afstand.
@oudlid
Zit/zat jouw kind op een iPadschool? Was deze eis van tevoren bekend?
Voor de meeste opleidingen / studies is een laptop met Windows of macOS verplicht, met eisen mbt schermformaat en -resolutie, opslag en geheugen, maar zonder eisen welk merk het moet zijn. Wel moet MS Office erop kunnen draaien (waarvoor je de licentie krijgt via de onderwijsinstelling). (@Jan: Inderdaad, geen open source…)
Het verplicht stellen van ICT hulpmiddelen betekent helaas niet automatisch dat een onderwijsinstelling en de docenten helemaal klaar zijn voor onderwijs op afstand. Hulpmiddelen en het daar efficiënt gebruik van maken in verschillende situaties, dat zijn twee totaal verschillende zaken.
Frank,
Mijn kinderen zitten op een gewone scholengemeenschap welke het lesmateriaal – lees boeken – digitaal aanbiedt via de iPad. De keus hiervoor is door de school gemaakt en ik wist dat van tevoren hoewel ik niet veel keus in scholen had. Ik kon kiezen voor een school met de bijbel en voor een school met de iPad en laatste vond ik wel een plausibel idee omdat het kilo’s aan boeken dragen scheelt. Elk jaar wordt de stapel boeken echter dikker en het voordeel van de iPad kleiner waarbij ik vermoed dat zeggenschap van de leraren in de keus van de leermiddelen doorslaggevend is. Dat lijkt ook te gelden voor de invulling van afstandsonderwijs waarbij er nogal wat creativiteit gevraagd werd van de docenten omdat maar weinig scholen ingesteld waren op een andere vorm van onderwijs dan het klassikale. Dat neem ik de leraren noch de school kwalijk maar een onderwijstrendwatcher zoals Dieter Möckelmann die mooie praatjes heeft zonder een idee van de dagelijkse praktijk in het voortgezet onderwijs. Uiteindelijk begint leren namelijk bij de leerling want als deze niet gemotiveerd is dan zal ondanks alle technologie het leerrendement uiteindelijk nihil blijven. Tenslotte ben ik dom geboren, suf gewiegd en heb nooit wat bij geleerd en werk daarom in de IT;-)
Het leerproces is onafhankelijk van de aanwezigheid van ICT-middelen.
Wat nu “toptechnologie” is, kan in 5 tot 10 jaar verdwenen zijn. Het aanleren van msoffice beschouw ik als een domheid, leer verschillende textverwerkers en leg je niet vast op 1 merk.
Het gaat er om dat een leerling begrip krijgt en niet de verlengde arm wordt van de een of andere leverancier.
De huidige maatcshappij bouwt nog steeds voort op kennis die vergaard is zonder ict, dat wordt graag vergeten door de aanbieders (verkopers) van ms apple of wie ook.
Leer kinderen zelf nadenken, dat is hard nodig, en leer ze de truukjes van gladde verkopers te herkennen.
Met een scheut sociale kompetentie, nee niet “sociale” media, maar inlevingsvermogen en empathie kunnen we misschien een maatschappij vormen die mensen minder ongelukkig maakt.
“Volgens Möckelmann begint dat bij de docenten. ‘Zij moeten hybride les kunnen geven en voldoende kennis van de diverse technologieën hebben. Pas daarna komt de leerling.’”
Nee, het begint bij Rob Idink. De managing director van HP Nederland 😉
Jan,
Als je kinderen hebt dan weet je dat niet alleen de leerprocessen volcontinu zijn maar ook de leermomenten want de school is uiteindelijk alleen maar een leeromgeving. Tenslotte is opvoeden ook een vorm van leren en één ding wat ik mijn kinderen van jongsaf leer is zelf nadenken. Didactische kerndoel hiervan is zelfstandigheid en als je kijkt naar een adoptie van technologie dan zijn ze daarin veel zelfstandiger dan mijn moeder die hiermee meer moeite heeft. Betreffende de opgelegde verplichtingen in een voortschrijdende digitale maatschappij misschien iets om over na te denken?
Door een pandemie is het hybride leren een feit op het voortgezet onderwijs wat echter een vorm van leren is welke niet nieuw is als ik kijk naar het ouderwetse praktijkonderwijs. Dieter Möckelmann serveert dus oude didactische wijn in nieuwe technologische zakken. Want met name in het praktijkonderwijs geldt de didactische werkvorm van doe voor, doe mee en doe zelfstandig waarbij de laatste stap het meest interessante aspect is omdat je uiteindelijk leert koken door te proeven. Ik leerde door dingen stuk te knutselen en daar weer te repareren alleen is het Nederlandse onderwijs niet hierop ingericht omdat teveel smaken een te grote diversiteit geeft. De wijze waarop kinderen moeten leren sluit dus grotendeels niet aan op het kind en ik kon me daarom dagelijks komen verantwoorden op de basisschool, de reden waarom ik niet koos voor de school met de bijbel zullen we maar zeggen.
Dino,
Ik kan een vos zijn streken niet verwijten want een managing director van HP met een commerciële boodschap doet gewoon zijn werk. Uiteraard heb ik niet een HP notebook genomen omdat ik een betere oplossing had en ook om het IT-as-a-Service concept moest ik hard lachen omdat het beheerargument gewoon kul was. Wat dat betreft ben ik te autodidactisch alleen geldt dit niet voor de grote massa die afhankelijk is van de ‘gaarkeukens’ in de IT. En waar sommigen dus teveel zout serveren om je dorstig te maken schenken andere weer azijn die ze verkopen als wijn;-)