De taak van de brandweer is het minimaliseren van schade bij brand. Daarnaast heeft de brandweer een preventieve functie, dat wil zeggen: het voorkomen van brand. En vooral dat laatste wordt door de eerder genoemde aspirant brandweerlieden nogal eens vergeten. Want wat doe je als je brand ziet? Dan ruk je uit om deze te bestrijden. Je haalt in elk geval niet nog een rondje koffie voor de hele afdeling.
Jezelf verliezen
Je kan jezelf er helemaal in verliezen. Want wat wordt het toch enorm gewaardeerd al die bluswerkzaamheden. Het levert een kort geluksmomentje op, houdt je mailbox lekker leeg en vergroot je kansen op promotie aanzienlijk. Ik moet altijd denken aan Johan, een databasebeheerder met wie ik een jaar heb samengewerkt. Alhoewel samenwerken? Ik zag hem alleen in het geval van brand om vervolgens als held van de dag, bejubeld door de hele organisatie weer naar huis te gaan. Daar waar Johan in veel situaties de brand had kunnen voorkomen wanneer hij wat meer had gedaan aan enige vorm van preventie.
Het lijkt op het eerste oog zo simpel: besteed meer tijd aan preventie zodat er minder brandjes ontstaan. Waarom werkt het dan niet zo en blijven we hangen in het bestrijden?
- Tijd
- Incentive
- Hiërarchie
- Complexiteit
Onmisbaar
In iedereen schuilt een Johan. Resultaat van dit alles is dat Johan, de database-man, als onmisbaar wordt gezien voor de dagelijkse bedrijfsvoering en dat hij door zijn bereidwilligheid en inzet als lichtend voorbeeld wordt gezien voor de rest. Daarnaast heeft een flinke loonsverhoging hem inmiddels doen besluiten om dit tot aan zijn pensioen vol te houden. En daarin begrijp ik hem volkomen. Dat Johan zich zo gedraagt, ligt niet aan Johan, dat ligt aan – spoiler alert! – zijn omgeving.
Het vereist verandering in je directe omgeving en daarmee dus verandering op team, afdeling of organisatie niveau. Wat is hierin belangrijk?
- Transparantie
- Sturen en belonen
- Leiderschap
- Complexiteit
Tot slot, van bestrijden naar preventie door:
- Van transparantie over het aantal brandjes naar transparantie over de gezondheid van de organisatie;
- Van sturen en belonen op oplossend vermogen naar sturen en belonen op het terugbrengen van de organisatieschuld;
- Van het managen van bluswerkzaamheden naar het vanuit leiderschap de organisatie constructief verbeteren;
- Van complexiteit toevoegen naar het terugdringen van complexiteit.
Toch maar geen agile fail fast fail often, lean, iterative added value dan?
Schrijf nog eens dit artikel, maar dan over een geoutsourcde it-infrastructuur waarin 30 Johannen blijken te werken en waar per opgelost incident wordt betaald.