De Amsterdamse betaaldienst Mollie heeft met een tweede grote investeringsronde negentig miljoen euro binnengehaald. Dit brengt de waarde van het in 2006 opgerichte bedrijf boven een miljard dollar. Na Adyen is Mollie daarmee de tweede 'unicorn' van Nederland op gebied van fintech.
Mollie biedt plugins en een api waarmee betaalmodules gemakkelijk in een website of app zijn te integreren. Het Amsterdamse bedrijf profiteert mede van de hausse in e-commerce. Sinds Covid-19 is het online-bestellen van goederen en diensten versneld.
De tweede investeringsronde werd geleid door TCV. Eerder had Mollie al 25 miljoen euro opgehaald. Mollie gaat het geld gebruiken voor een snellere internationale expansie. Tot nog toe lag het zwaartepunt op de Benelux en Europa. Ook wordt extra geïnvesteerd in ontwikkeling van de software.
Mollie is opgericht door Adriaan Mol. Mol wil betalingen gemakkelijk maken, zeker voor ondernemers die niet zoveel verstand van de technologie erachter hebben. Zijn eerste stap was een betaaldienst, die ondernemers in staat stelt microbetalingen te doen per sms.
Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een volwaardige payment service provider. Mollie biedt een solide api die de online-ondernemer middels één integratie toegang geeft tot een grote diversiteit aan betalingsmethodes. Het bedrijf heeft bijna honderdduizend zakelijke klanten in Europa. Dit jaar wordt naar verwachting voor tien miljard euro aan betalingen verwerkt. Dit aantal verdubbelt voorlopig nog jaar voor jaar.